GRUPA II

Nadrabiamy zaległości plastyczne 🌼🌸🌻

Bal karnawałowy 🌈🌟

Propozycje pracy zdalnej w dniu 21.01.2022r.

Rozwiązywanie zagadek.
Jak się nazywa mama naszej mamy,
Którą tak bardzo kochamy?
Zgadnijcie dzieci, a łatwe to będą debaty:
Kim jest dla was ojciec waszego taty?

Ilustracja ruchowa wiersza I. Salach ,,Idzie babcia”

Idzie babcia tup, tup, tup (dzieci maszerują w miejscu)
Stuka laską stuk, stuk, stuk! (klaszczą w ręce)
A za babcią hop, hop, hop (podskakują w miejscu obunóż)
Skacze wnusio w trop.
Idzie babcia tup, tup, tup (dzieci maszerują w miejscu)
Do drzwi puka puk, puk, puk! (stukają zgiętym palcem wskazującym o podłogę)

Otwierajcie szybko drzwi,
Z zakupami ciężko mi.

Zabawa dydaktyczna- ,,Dla babci i dziadka”.

Na dywanie umieszczone są dwa pudełka, jedno z podobizną babci, drugie z podobizną dziadka. Obok
rozsypane są obrazki przedstawiające różne rzeczy, np. (korale, krawat,
kapelusz, itp.) Zadaniem dziecka jest wybranie jednej rzeczy,
podzielenie jej nazwy na sylaby i umieszczenie w odpowiednim pudełku.

Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – A ja rosnę i rosnę.
Dzieci kucają i zgodnie ze słowami Rodzica. przechodzą stopniowo od powolnego unoszenia się,
aż do końcowego wyskoku. (Najpierw byliście bardzo, bardzo mali. Kiedy stawaliście się starsi, byliście coraz wyżsi i wyżsi, aż w końcu urośliście na tyle, żeby móc pójść do przedszkola – tu
dochodzi do wyskoku.

Dzieci spacerują po wyznaczonym z woreczkami na głowach,
przy głośnym akompaniamencie. Gdy akompaniament cichnie, siadają, ale tak, aby woreczki nie spadły
im z głów. Gdy akompaniament robi się głośniejszy,
wstają, nie trzymając woreczków, i spacerują z nimi
na głowach po sali. Na koniec oddają woreczki do
kosza – schylają głowy nad nim, żeby samodzielnie
do niego wpadły

Propozycje pracy zdalnej w dniu 20.01.2022r.

Słuchanie wiersza Juliana Tuwima O panu Tralalińskim

Rozmowa na temat wiersza.
− Jak nazywał się muzyk? Jak nazywali się: jego żona, córka, synek, piesek, kotek, papużka?
− Jak śpiewał chór?
− Kto jeszcze śpiewał?
Wymyślanie – dobieranie rymów do imion dzieci, tak jak w wierszu. Np. Karolina – Tralalina,
Julka – Taralalurka, Gabrysia – Tralalisia, Kubuś – Tralalubuś.

Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Potrzebne nam będą paski bibuły.
Dzieci dostają paski bibuły. Zwijają je powoli.

Ćwiczenia z głoską r.
• Powtarzanie sylab: ra, ro, re, ru, ry, ar, or, er, yr, ur.

Zabawa ruchowa Kto klaśnie najwyżej.
Dzieci w siadzie skrzyżnym, ręce trzymają wzdłuż tułowia. Podnoszą ramiona do góry,
klaszczą nad głowami i patrzą na ręce.

Ćwiczenie narządów artykulacyjnych.
• Sz – dzieci kierują czubek języka za górne zęby (do górnego dziąsła), zwierają zęby, wargi
wysuwają lekko do przodu:
− naśladują ruchy pyszczka króliczka,
− wypychają językiem policzki,
− układają język w kształt rurki,
− oblizują wargi przy szeroko otwartych ustach,
− układają z warg dziubek, naprzemiennie, z szerokim uśmiechem,
− próbują dotknąć językiem brody, nosa,
− unoszą język do górnego i do dolnego dziąsła przy szeroko otwartych ustach

Dzieci powtarzają za Rodzicem.:
sza, szo, sze, szu, szy, asza, aszo, asze, aszu, aszy, esza, eszo, esze, eszu, eszy, usza, uszo, usze,
uszu, uszy, ysza, yszo, ysze, yszu, yszy.
Potem powtarzają słowa:
szafa, szampon, szabla, szarfa, szal, szalik, szałas, szansa, szarlotka, szatyn, szatnia, szajka, szosa, szofer, szopa, szop, szok, szelest, szelki, szeryf, szeregi, sześcian, szyja, szyna, szyba, szynka,
szyszka, szufelka, szuba, szuflada, szum,

Propozycje pracy zdalnej w dniu 19.01.2022r.

Zabawa Co nie pasuje?
− Przyjrzyjcie się obrazkom w pierwszym szeregu. Co tu
nie pasuje?
Dlaczego? (Obrazki: kapusta, ogórek, lalka, rzodkiewka).
Dzieci nazywają obrazki. Wskazują ten, który nie pasuje (lalka). Tłumaczą, dlaczego lalka nie pasuje
(bo lalka nie jest warzywem).
Obrazki z innych szeregów:
samochód zabawka, lalka, koszula,
pajac;
ananas, banan, pomarańcza, kot;
nosorożec, żyrafa, słoń, poziomki.

Zajęcia. Wykonanie serduszka dla babci i dla dziadka.

Praca może być wykonana w dowolny sposób. Zadaniem rodzica jest odrysowanie na kartce serca, następnie dziecko wycina serduszko, i ozdabia według swoich upodobań. Wykonane prace można wysłać na e-mail 🙂

Nauka krótkich rymowanek o dziadku i babci.

Rozmowa na temat prezentów dla babci i dziadka z okazji ich świąt.
− Co ucieszyłoby babcię i dziadka z okazji ich świąt?
− Czy chcieliby dostać od was prezent własnoręcznie przez was zrobiony, czy kupiony?

Ćwiczenia ruchowo-graficzne Serduszko.
Dzieci kreślą rękami w powietrzu kształt serduszka (za rodzicem.) Mówią przy tym:
Czerwone serduszko od kochanej wnuczki (kochanego wnuczka).

Zabawa – określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
Zadaniem dzieci jest położenie zabawki w miejscu określonym przez Rodzica. Rodzic prosi o to dzieci,
ale robi to nie po kolei, tylko wyrywkowo, zmuszając do uważnego słuchania. Np.
− Odłóż lalkę w czerwonej sukience do drugiego wózka, licząc od ściany.
− Połóż piłkę pod biurkiem.
− Połóż misia na półce, między pajacykiem a lalką.
− Połóż samochód obok traktorka.
− Połóż skakankę w pojemniku pod szafką itd.

Propozycje pracy zdalnej w dniu 18.01.2022r.

Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Pytanie zadał Olek babci.
• Rozmowa na temat zbliżającego się Dnia Babci i Dnia Dziadka.
N. wyjaśnia dzieciom, że za kilka dni babcia i dziadziuś będą mieli swoje święta.
− Czy babcia i dziadziuś powinni mieć swoje święta? Dlaczego?
− Jak świętowalibyście z babcią i dziadkiem ich święta?
• Słuchanie wiersza.
Pytania zadał Olek babci: Dlaczego, babciu, nie masz kapci?
Dlaczego, babciu, nie masz koka lub srebrnych nitek w rudych lokach?
Dlaczego, babciu, nie usiedzisz w miękkim fotelu po obiedzie
i co tak ciebie, babciu, kusi, by na wycieczkę gdzieś wyruszyć?
Wszak babcia Zosi i Wojtusia ma siwy kok, robi na drutach,
pierożki często dla nich lepi i nie kupuje ciastek w sklepie.
Babcia Olkowi na to rzecze, że różne babcie są na świecie.
Są takie, które dla swych wnuków gotują mnóstwo smakołyków,
robią czapeczki i szaliki, czytają bajki i wierszyki.
A ty masz, Olku, taką babcię, co ma trzewiki, a nie kapcie
i zawsze chętnie razem z tobą ruszy na trasę rowerową
albo do lasu, czasem w góry, by ci pokazać cud natury.
Jednak pamiętaj, każda babcia: i ta na szpilkach, i ta w kapciach,
dla swoich wnuków jest gotowa największe szczęście wyczarować.

Rozmowa na temat utworu.
− Która z babć przedstawionych na
obrazkach jest taka, jak babcia
Olka?
− Która babcia przypomina waszą
babcię?
− Co robią z wami (dla was) wasze
babcie?

Zabawa ruchowa Rosnące ciasteczka.
Dzieci biegają po wyznaczonym miejscu. Na hasło: Rosnące ciasteczka kucają i powolutku unoszą się w górę jak rosnące ciasteczka, podnosząc jednocześnie ręce. Następnie podają sobie ręce i tworzą jedno wielkie ciasto. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Nauka wiersza Barbary Szelągowskiej Babcia.
Gdy było mi smutno,
to mnie rozśmieszyłaś.
A gdy się nudziłem,
ze mną się bawiłaś.
Czytałaś mi książkę
z pięknymi baśniami.
Przytuliłaś mnie,
gdy byliśmy sami.
I wiem o tym, babciu,
że ty kochasz mnie.
I ty też pamiętaj,
że ja kocham cię.

Nauka wiersza Jadwigi Koczanowskiej Dziadek.
Dziadek ma takie dobre oczy
i uśmiech ciepły jak słoneczko.
Wszystko potrafi, wszystko umie,
więc dziadka kocha każde dziecko.
Dziadek zna wszystkie drzewa w parku
i tak ciekawie opowiada
o dinozaurach, o kosmosie,
o samochodach i owadach.
Z dziadkiem wędrować, dziadka słuchać
to dla każdego wnuka szczęście,
dlatego cię prosimy, dziadku,
bądź z nami dłużej, więcej, częściej.

Propozycje pracy zdalnej w dniu 17.01.2022r.

Opowiedzcie, jak dzieci bawią się na śniegu.
− Jak wy lubicie bawić się na śniegu?
• Omówienie sposobu wykonania bałwana ze śniegu.
− Powiedzcie, jak wykonujecie bałwana. Czego potrzebujecie?
− Od czego zaczynacie wykonanie bałwana? Co robicie potem?

Ćwiczenia naśladowcze Lepimy bałwana.
Dzieci na niby lepią bałwana: toczą jedną kulę, drugą, trzecią, kładą je na siebie; umieszczają kamyki
(guziki), licząc głośno; wkładają marchewkę, kamyki
(oczka) i buzię, nakładają kapelusz – i bałwan gotowy.

Zabawa ruchowa z elementem podskoku – Uwaga, zaspa!
Dzieci swobodnie spacerują po wyznaczonym miejscu w domu. Na hasło:
Uwaga, zaspa! wykonują podskok obunóż w przód.

Ćwiczenia w wycinaniu.
Zadaniem rodzica jest narysowanie żółtego koła i małych prostokątów.
Następnie zadaniem dzieci jest wycinanie żółtego koła i paseczków (prostokątów). Układanie z wyciętych elementów sylwety słoneczka (można je nakleić na kartki).

Zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe Śnieg pada.
Dzieci podnoszą ręce do góry i opuszczają je stopniowo w dół, obracają się dookoła i przysiadają.

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze – Skrzypi śnieżek.
Dzieci powtarzają za rodzicem tekst rymowanki i naśladują jego ruchy.

Dzień biały 🙂

Dzisiaj pracowaliśmy manualnie wyklejając plasteliną karmniki 🦅

Propozycje pracy zdalnej 15.12.2021r.

Zabawa Szymon mówi.
N. wydaje dzieciom proste polecenia, które one wykonują, ale tylko wtedy, gdy N. poprzedzi polecenie słowami: Szymon mówi. Jeżeli dzieci nie usłyszą przed poleceniem tego
zwrotu, nie wykonują danego polecenia. Przykładowe polecenia:
− Podskoczcie w miejscu.
− Dotknijcie uchem podłogi.
− Podnieście lewą nogę. Klaśnijcie w ręce.

Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Choinka

Przyszła do przedszkola
choinka zielona,
powiedziała dzieciom:
chcę być wystrojona.
Dzieci się zebrały,
pracę podzieliły,
i piękne ubranka
choince zrobiły.
Świątecznie ubrana
jasnym blaskiem świeci.
Choinka została
w przedszkolu u dzieci.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Skąd przyszła choinka?
− O co prosiła dzieci?
− Co zrobiły dzieci?
− Co zrobiła choinka?

Zabawa ruchowa Tańczące śnieżynki

Dzieci biegają swobodnie po wyznaczonym terenie. Kiedy usłyszą tamburyn, naśladują
tańczące śnieżynki, obracają się wokół własnej osi i tańczą według własnych pomysłów.
Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Zabawy relaksacyjne

Spacer
Wyruszamy w drogę (uderzamy dłońmi płasko w uda, naśladując odgłosy).
Teraz trochę pobiegniemy (szybciej uderzamy).
Wyprzedza nas jeździec na koniu (wyklepujemy rytm galopującego konia).
Przechodzimy przez most (bijemy się w pierś).
Na brzegu lasu widzimy sarenkę, skradamy się po cichutku, żeby jej nie spłoszyć ( czubkami
palców dotykamy ud).
Zaczyna wiać wiatr, coraz silniejszy huragan (wydmuchujemy powietrze, naśladujemy gwizd
wiatru).
Sarenka ucieka wielkimi skokami (uderzamy mocno dłońmi w uda, unosimy je w górę i
ponownie uderzamy uda).
Wracamy pomału do domu, niektórzy są zmęczeni i wloką się na końcu, szorując nogami
(dłonie udają wolne kroki).

„Lustro”
Dziecko staje naprzeciwko rodzica. Rodzic wykonuje pewne ruchy (kuca, podnosi nogę, rękę,
robi „miny”). Dziecko naśladuje ruchy rodzica.

Propozycje pracy zdalnej 14.12.2021r

Słuchanie wiersza Barbary Szelągowskiej Święta
w domu.

Świecą światła na choince,
dom blaskiem jaśnieje.
Święta, święta! – wielka radość
z narodzin w Betlejem!
Ciasta pachną, śledź, pierogi…
Wszystko lśni czystością.
I dwanaście pysznych potraw
podamy dziś gościom.
Wśród prezentów, śmiechu, gwaru
dni spędzimy mile.
W naszych sercach zachowajmy
na długo te chwile.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Czy w waszych domach święta przebiegają podobnie?

Praca plastyczna: Narysuj choinkę, taką jaką masz w domu, a pod nią wymarzone prezenty. (Prace proszę wysłać na e-mail.)

Zabawa Kolorowa sałatka.
Do zabawy potrzebujemy kolorowe paski bibuły.
Dzieci siadają w kole. Każde z nich dostaje pasek bibuły w określonym kolorze. (Rodzic przygotowuje bibułę w kolorach: czerwonym, zielonym, żółtym, niebieskim, różowym, pomarańczowym, fioletowym). Każde dziecko, samo lub z pomocą rodzica, określa kolor swojego paska bibuły. Zabawa polega na tym, że gdy rodzic wymieni nazwę koloru, dzieci mające bibułę w tym kolorze zamieniają się miejscami. Na hasło: Kolorowa sałatka – wszyscy zamieniają się miejscami.

Zabawy rytmami.
Rodzic układa koła-bombki: czerwone – niebieskie – czerwone – niebieskie – czerwone – niebieskie (głośno z dziećmi nazywa kolory bombek).
Pyta dzieci:
− Bombkę w jakim kolorze powinienem położyć dalej? Dzieci, po dostrzeżeniu rytmu, kontynuują układanie.
Potem rodzic układa z kół-bombek trzyelementowy ciąg rytmiczny:
czerwone – niebieskie – zielone – czerwone – niebieskie – zielone – czerwone – niebieskie
zielone (głośno wymienia z dziećmi kolory bombek). Pyta dzieci:
Bombkę w jakim kolorze powinienem teraz położyć? Dzieci, po dostrzeżeniu rytmu, kontynuują go.

Zabawy na świeżym powietrzu
Rysowanie choinek patykiem na śniegu.
Dzieci rysują choinki patykiem na śniegu. Porównują rysunki między sobą. Szukają rysunku największej choinki i najmniejszej choinki.

Zabawa orientacyjno-porządkowa Rodzinki.
Dzieci oglądają swoje szaliki; określają, jakie są na nich kolory. Następnie biegają po wyznaczonym terenie. Na hasło N. (klaśnięcie) dobierają się w rodziny. Rodzic określa, ile osób jest
w rodzinie. Dzieci tworzą czwórki, trójki i podają sobie ręce.

Wykonanie kruchych ciasteczek dla rodziców.
Zapoznanie ze sposobem wykonania ciasteczek.
Przepis na ciasteczka:
60 dag mąki (najlepiej krupczatki)
30 dag tłuszczu
20 dag cukru pudru
4 żółtka
2–4 łyżki śmietany
cukier waniliowy
szczypta soli
rozdrobnione orzechy
cukier krystaliczny.
(Składniki można zwielokrotnić – w zależności od liczby dzieci).
Z podanych składników Rodzic zagniata ciasto na stolnicy.
Wykonanie ciasteczek.
N. przygotował blaszkę, położył na niej papier do pieczenia. Potem rozwałkował ciasto na
grubość około 5–7 milimetrów. Dzieci kolejno wycinają foremkami ciastka i układają je na
blaszce. Smarują je białkiem i posypują rozdrobnionymi orzechami i cukrem. Potem N. zanosi blaszki z ciastkami do kuchni, gdzie panie kucharki je upieką.
• Pakowanie upieczonych i wystudzonych ciasteczek do papierowych torebeczek i przewiązywanie ich wstążkami z motywami świątecznymi.

Zachęcam do wykonania kart pracy 🙂

Propozycje pracy zdalnej 13.12.2021r

Badanie śniegu – Czy śnieg jest czysty?

Rodzic umieszcza szklany (przezroczysty) pojemnik ze śniegiem rano na kaloryferze (lub w jego
pobliżu). Potem pokazuje dzieciom to, co powstało ze śniegu.
− Co było w pojemniku?
− Co teraz tam jest?
− Dlaczego woda jest brudna?
(Rodzic wyjaśnia, że śnieg, padając, zbiera zanieczyszczenia z powietrza).
− Czy powinniście jeść śnieg? Dlaczego?
− Pamiętajcie, że jedząc śnieg, zjadacie też wszystkie zanieczyszczenia.

Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Omiń bombkę.
Rodzic układa piłki w jednej linii, w takiej odległości od siebie, aby można było pomiędzy nimi
swobodnie przejść. Prosi dzieci, aby wyobraziły sobie, że piłki to kruche bombki. Dzieci
przechodzą pomiędzy bombkami slalomem, na czworakach. Starają się żadnej z nich nie
dotknąć. Jeśli piłka się poruszy, dzieci rozpoczynają ćwiczenie od początku.

Zajęcia. Słuchanie wiersza Tadeusza Kubiaka Wesoła choinka.
Rozmowa na temat zbliżających się świąt.
− Co robią rodzice w waszych domach, gdy zbliżają się święta?
− Czy robią też większe zakupy?
− Jak dekorujecie przed świętami swoje domy?
Słuchanie wiersza, ilustrowanie go ruchem.
Rodzic recytuje wiersz, a dzieci wykonują ruchy, naśladując postacie wymienione w wierszu.

Rozmowa na temat tablicy demonstracyjnej.
− Co wisi na gałązce choinki?
− Co wisi przy pierwszym jabłuszku?
− Co wisi przy drugim jabłuszku?
− Jak wygląda pajac? Jak wygląda
kaczuszka?
− Co robi pajac, a co – kaczuszka?
− Co jeszcze wisi na gałązce choinki?

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych – warg i języka.
Dzieci naśladują ruchy rodzica
• Kręcenie czubkiem języka za dolnymi zębami.
• Oblizywanie warg czubkiem języka przy otwartych
ustach.
• Rozciąganie warg w szerokim uśmiechu.
• Mlaskanie wargami.
• Robienie zdziwionej miny – zaokrąglenie warg.
• Ściąganie warg w ryjek.
• Ułożenie języka za dolnymi zębami przy szeroko
otwartych ustach.

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Skakanki.
Rodzic układa ze skakanek kształt drzewka iglastego (trzy trójkąty różnej wielkości). Idzie stopa
za stopą po skakankach, dzieci idą za nim. Idąc, mówią za rodzicem:
Wczoraj rosłaś w lesie,
zielona choinko,
dzisiaj jesteś z nami,
błyszcząca bombkami

Propozycje pracy zdalnej 10.12.2021r

  1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
    Jest to rymowanka z pokazywaniem. Dzieci początkowo powtarzają tylko liczby i wykonują odpowiednie ruchy.

Raz i dwa, raz i dwa. kreślą w powietrzu łódeczkę – uśmiech
Jaki humor każdy ma? lub odwróconą łódeczkę – smutek,
Trzy i cztery, trzy i cztery.
Czy chodzicie na spacery? maszerują w miejscu,
Pięć i sześć, pięć i sześć.
Powiedzcie kolegom: cześć. przybijają piątkę,
Siedem, osiem, siedem, osiem.
Kogoś do tańca zaproście. wyciągają ręce do wybranej osoby,
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć.
Ach! Jak ta melodia niesie. poruszają się w dwuosobowych kółkach.

2. Rozmowa na temat zimy.

− Co przedstawia pierwsze zdjęcie?
− Czy lubicie śnieg? Dlaczego?
− Jak nazywamy takie zjawisko, gdy
pada śnieg i wieje mocny wiatr?
(To zamieć śnieżna).
− Jak sądzicie, czy spacerowanie przy
takiej pogodzie jest przyjemne?
Dlaczego?
− Co zwisa z dachu?
− Jak wyglądają drzewa? Czy kojarzą się wam z bajką?

3. Wysłuchanie wiersza Ireny Suchorzewskiej „Zimowa piosenka”

Lubię śnieżek,
lubię śnieg,
chociaż w oczy
prószy.
Lubię mrozik,
lubię mróz
chociaż marzną
uszy.

Lubię wicher,
lubię wiatr,
chociaż mnie
przewiewa.
Lubię zimę!
Idę w świat
i wesoło
śpiewam.

Rozmowa na temat wiersza.
− Co lubi autorka wiersza?
− Co niedobrego robi śnieg (mróz, wiatr)?
− Czy lubicie zimę? Dlaczego?
− Jak powinniśmy się ubierać zimą? Dlaczego?
− Co powinniśmy mieć na rękach? Dlaczego?
− Co powinniście zrobić, gdy przemoczycie ubranie?

4.Ćwiczenia rytmiczne. Dzieci mówią tekst rytmicznie (podzielony na sylaby) za rodzicem klaszcząc.

5. Zabawa ruchowa Sprężynka.
Dzieci wykonują rytmiczne przysiady i wspięcia. Rodzic reguluje tempo ćwiczenia, wydając polecenia: Przysiad – wspięcie.

6. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Myszka skrobie dziurkę w worku.

Dzieci stoją na jednej nodze i wykonuję ruchy palcami rąk i stopą – wolną (mysz skrobie
pazurkami). Podnoszą lewą i prawą nogę na zmianę.

7. Ćwiczenia w utrwalaniu nazw części ciała.
Dzieci słuchają rymowanki i wykonują ruchy, o których jest w niej mowa.
Dotknij palcem nosa,
potem – czoła swego,
podskocz na swych stopach
trzy razy, kolego.
Potem złap kolana,
dotknij brzucha swego,
pogłaszcz się po głowie
trzy razy, kolego.
Dotknij ręką pięty,
złap za uszy swoje,
uszczypnij się w łokcie,
stań – tak jak ja stoję.
(Rodzic staje na jednej nodze).

Propozycje pracy zdalnej 9.12.2021r

  1. Nauka rymowanki „Bałwanki” – przeliczanie w zakresie czterech.

Bałwanki sobie stały,
a każdy inny był.
Na buziach uśmiech miały,
a każdy miał z boku kij.
Pierwszy, z niebieskim garnkiem,
guziki miał aż trzy.
On z wszystkich był najwyższy,
przywódcą wszystkich był.
Ten drugi, wiele mniejszy,
koszyk na głowie miał.
Guziki miał z patyków.
A ile? Chyba dwa!
Trzeci, w czerwonym garnku,
guziki cztery miał.
A jak wyglądał czwarty?
Powiedzieć musisz sam.

2. Rozmowa na temat rymowanki: przykładowe pytania.

  • Ile było bałwanków?
  • Jak wyglądał pierwszy bałwanek?
  • Jak wyglądał drugi bałwanek?
  • Jak wyglądał trzeci/czwarty bałwanek?
  • Który bałwanek ma najwięcej guzików?
  • Ile guzików miał bałwanek pierwszy/drugi/trzeci/czwarty?

3. Zabawa badawcza. Badanie wpływu mrozu na stan skupienia wody.

Na talerz nalewamy trochę wody, następnie prosimy rodzica o wyniesienie talerza na balkon/ogród, i pozostawiamy go na godzinę/dwie. Przed wyjściem do ogrodu sprawdzamy, i omawiamy stan wody na talerzu. Po wyznaczonym czasie przynosimy talerz do domu, i sprawdzamy co się stało z wodą. Dziecko wypowiada się, dlaczego woda zamarzła.

4. Zabawa ruchowa-bieżna „Sopelki”

Dzieci są kropelkami wody, biegają w różnych kierunkach. Na hasło mróz zatrzymują się bez ruchu- zamarzają jak sopelki. Na hasło słońce kropelki wody rozmrażają się, i ponownie poruszają się w różnych kierunkach.

5. Zabawa relaksacyjna – wstążki.

Dziecko dostaje wstążkę, siedzi z nią na dywanie/podłodze. Dziecko trzyma wstążkę jedną ręką za koniec, a drugą przesuwa palcami wzdłuż niej, od początku do końca. Powtarzamy te czynność z zamkniętymi oczami. Na koniec zawijamy wstążkę w ruloniki.

6. Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego o zimie.

Praca plastyczna Bałwanek☃️

Dzień Czerwony

Dzień Misia Pluszowego 🧸

wycieczka piesza do parku🌳

🌳🍂🍁

Jesienne jeże🦔

Zabawy ruchowe z grupą V💃🏻

11 listopada w grupie II 🇵🇱

DLA RODZICÓW:  ZAPOBIEGANIE PRZEMOCY I WYKORZYSTYWANIU SEKSUALNEMU

Cel: uwrażliwienie na zasadność rozmawiania z dziećmi na temat bezpieczeństwa, zwiększenie umiejętności wczesnego rozpoznawania zagrożenia (profilaktyka pierwszorzędowa ).

1.Co może zagrażać  dziecku? Czego najbardziej się boją się rodzice myśląc o swoim dziecku i jego bezpieczeństwie? Jakie sytuacje zagrażające bezpieczeństwu  dziecka mogą się zdarzyć bez ich wiedzy czy obecności?

2. Jakie zachowania w sferze emocjonalnej, poznawczej ( intelektualnej ), seksualnej czy społecznej mogą budzić  niepokój ? (  zdjęcia poniżej ) Większość tych objawów jest niespecyficzna i występuje z powodu różnych sytuacji niezwiązanych bezpośrednio z danym zachowaniem np. masturbacja może wskazywać na duże napięcie emocjonalne. Konieczne jest rozróżnianie zachowań wynikających z prawidłowego rozwoju od objawów krzywdzenia dziecka.

3. Jakie są warunki nawiązywania kontaktów z dzieckiem? Często dorośli nie słuchają tego, co mówi do nich dziecko i nie wierzą mu. Trzeba zapewnić komfort rozmowy, język dostosowany do poziomu rozumienia dziecka,  wystarczającą ilość czasu.  Dziecko musi mieć przeświadczenie, że może swojemu rodzicowi powiedzieć wszystko, bez pośpiechu, bez obecności innych osób.

Czerwone światło: zachowania seksualne krzywdzące innych lub autodestrukcyjne: nadmierne, kompulsywne, przymusowe, związane z użyciem siły, poniżające, zastraszające; utrzymywane w tajemnicy, manipulacyjne, związane z przekupstwem; nieadekwatne do wieku i etapu rozwoju dziecka; pomiędzy osobami różniącymi się wiekiem lub siłą fizyczną. Kompulsywna masturbacja; uporczywe poruszanie tematyki seksualnej, ujawnianie wykorzystywania seksualnego; naśladowanie zachowań erotycznych lub seksualnych; natarczywe dotykanie części intymnych, przymuszanie innych, podejmowanie zachowań seksualnych.

Żółte światło: zachowania seksualne wzbudzające niepokój ze względu na swoją natarczywość, intensywność, częstotliwość, czas trwania; aktywność lub wiedzę nieadekwatną do wieku lub stopnia rozwoju; różnicę wieku, nierówność sił, kompetencji; zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa; zaskakujące zmiany w zachowaniu dziecka. Przedkładanie masturbacji nad inne formy aktywności; uporczywa obserwacja; wchodzenie z innymi do toalety i łazienki; uporczywe dotykanie.

Zielone światło: zachowania seksualne stanowiące element prawidłowego rozwoju: spontaniczne, wynikające z ciekawości, beztroskie, łatwe do skorygowania, przyjemne i podejmowane za obopólną zgodą adekwatne do wieku i poziomu rozwoju dziecka; stanowiące formy aktywności lub zabawy dzieci; wynikające z chęci zrozumienia i gromadzenia informacji; nie zakłócające innych form aktywności dziecka. Brak zawstydzenia nagością, dotykanie swojego ciała; masturbacja nie dominująca nad innymi formami codziennej aktywności; zainteresowanie ciałem; zabawy naśladujące codzienne życie, zainteresowanie ciałem dorosłych, pytania dotyczące sfery seksualnej.

Na podstawie JUŻ WIEM CO ZROBIĆ K. Fenik, R.  Kałuckiej i J. Marszał – Kotas (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę) opracowała Małgorzata Powałek

Zabawa ruchowa rozwijająca równowagę ☺️

Jesienne drzewka 🍂🍁

Praca grupowa „parasolki” ☔️☂️

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE GR II W LISTOPADZIE :

  1. Samodzielne radzę je sobie z wykonywaniem czynności samoobsługowych.
  2. Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
  3. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią.
  4. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni: stosowanie określeń na, pod, przed, za, wysoko, nisko.
  5. Aktywny udział w zabawach ruchowych kształtujących postawę, bieżnych z elementami skoku, podskoku, toczenia, rzutu, chwytu.

ROBIMY PACHNĄCE MYDEŁKA – WARSZTATY

KONKURS UŚMIECHNIĘTA DYNIA

Dziękujemy wszystkim dzieciom oraz rodzicom za przesłanie pięknych prac konkursowych.

Wycieczka do Powsina na Farmę Dyń

Dziś odwiedziła nas grupa IV, i wspólnie uczyliśmy się o tym jak powinno się zachowywać w teatrze 🔇🎎

Zajęcia dydaktyczno-matematyczne 📖➕➖

Wspólnie liczyliśmy nasze kasztany 🐿

  • Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na październik:
  • Rozwijanie kompetencji społecznych, matematycznych oraz w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Kształtowanie poczucia rytmu.
  • Liczenie w zakresie czterech.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej.

Rodzice czytają dzieciom książki – wizyta mamy Stasia

Dziś tworzyliśmy przeróżne zwierzątka z kasztanów 😍🐿

Spacer do parku w poszukiwaniu jesieni 🌲🌿🌳🍂🍁

Pierwsza praca w naszych ćwiczeniówkach 🤓📚

Próbna Ewakuacja 🚨

Praca plastyczna pozwalająca ćwiczyć naszą sprawność manualną oraz motorykę małą 🧩🎨

Tworzyliśmy własne kolby kukurydzy 🌽

Powrót na nasze ulubione podwórko 😊

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień

  1. Integracja grupy
  2. Utrwalanie wyglądu znaczków rozpoznawczych
  3. Rozwój mowy
  4. Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego
  5. Rozwijanie sprawności fizycznej
  6. Zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego.
Skip to content