Kącik logopedyczny

Dzieci z grupy IV biorą udział w ogólnopolskiej akcji logopedycznej SŁOWODAJĘ

Cele szczegółowe akcji SŁOWO DAJĘ
● Kształtowanie i wzbogacanie słownictwa dziecka;
● Rozwijanie percepcji słuchowej;
● Sprawne posługiwanie się językiem ojczystym w mowie i
piśmie;
● Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i
podejmowania samodzielnych prób literackich.
● Promowanie aktywności twórczej wśród dzieci;
● Doskonalenie prawidłowej artykulacji i wypowiadania tekstów trudnych
ortofonicznie;
● Współpraca logopedów na terenie całego kraju i zagranicą poprzez wspólną
wymianę doświadczeń;
● Motywowanie do wspólnej zabawy i pracy logopedycznej;

W roku 2024/2025 dzieci z grupy IV i V uczestniczą w programie innowacji logopedycznej w ramach profilaktyki przedszkolnej- LOGOPRYMKI W ŚWIECIE MOWY- rozwijanie funkcji prymarnych ??‍♀️

​Innowacja „Logoprymki w świecie mowy– rozwijanie funkcji prymarnych” została opracowana w celu poprawy funkcjonowania dzieci w zakresie rozwoju czynności prymarnych i artykulacji, a także dla zwiększenia oddziaływań terapeutycznych, mających na celu skorygowanie lub usprawnienie przebiegu funkcji prymarnych u dzieci, jak też zapobieganiu występowania odstępstw od normy w tym zakresie. 

GŁÓWNYM CELEM INNOWACJI jest usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych w połączeniu z poprawą rozwoju i przebiegu czynności prymarnych.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

• Kształtowanie u dzieci oddychania torem nosowym, 

• Wywołanie i utrwalenie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, 

• Poprawa sposobu połykania,

• Normalizacja napięcia mięśni mimicznych,

• Poprawa napięcia mięśniowego w ciele – budowanie stabilizacji centralnej,

• Zachęcenie dzieci do podejmowania aktywności ruchowych zmierzających do wzmocnienia mięśni i poprawy postawy ciała,

• Usprawnianie narządów mowy: usprawnianie mięśni języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego,

• Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz praksji,

• Przygotowanie dzieci do wywoływania normatywnie brzmiących głosek,

• Stymulowanie narządów artykulacyjnych dzieci do prawidłowej pracy, 

• Niwelowanie w grupach dzieci nieprawidłowości w zakresie gryzienia i żucia,

• Upowszechnienie wiedzy wśród rodziców i nauczycieli na temat roli funkcji prymarnych w procesie nabywania mowy i rozwoju artykulacji.

❗️❗️❗️❗️Aby utrwalić pokazany w przedszkolu prawidłowy wzorzec należy ćwiczyć go także w domu ?

❗️❗️❗️Czasami niewłaściwa budowa anatomiczna/ alergie/ nieprawidłowe napięcie mięśniowe mogą utrudnić uzyskanie prawidłowych funkcji prymarnych i należy wtedy udać się do innych specjalistów- jeśli wydaje się Państwu, że to może być problem w uzyskaniu np. prawidłowej pozycji spoczynkowej języka zapraszam na konsultacje 🙂

We wrześniu wszystkie grupy przedszkolne wezmą udział w akcji ,,Kocham słyszeć”

Cele:

?Zapoznanie dzieci z rolą zmysłu słuchu oraz jego działaniem.
?Rozwinięcie empatii wobec osób z trudnościami słuchowymi. ?Poznanie urządzeń wspomagających słuch, takich jak aparaty słuchowe i implanty.
Przewidywane efekty:
?Dzieci zrozumieją podstawowe zasady działania zmysłu słuchu i
jego znaczenie.
?Dzieci poznają trudności, z jakimi borykają się osoby z niedosłuchem oraz sposoby wsparcia.
?Dzieci zapoznają się z wyglądem i funkcją urządzeń wspomagających słuch.

‼️ROZWÓJ MOWY DZIECKA ❗️❗️❗️

grafika: Pani Logopedyczna

Co jest normą rozwojową❓
?️do 2. r. ż. dziecko może zamieniać l na j
?️do 3. r. ż. zamienia k na t, g na d
?️do 4. r. ż. zamienia s, z, c, dz na ś, ź, ć, dź
?️do 5. r. ż. zamienia sz, ż, cz, dż na s, z, c, dz
?️do 6. r. ż. zamienia r na l

Zachęcam do stworzenia wspólnego kalendarza logopedycznego i systematycznego ćwiczenia aparatu artykulacyjnego ???️

Kalendarz adwentowy: https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-artykulacyjne/logopedyczny-kalendarz-adwentowy/

‼️Infekcje górnych dróg oddechowych, a rozwój mowy ???

Zachęcam do przeczytania artykułu Pani Pauliny Mistal (Pani Logopedyczna) pokazujący związek pomiędzy infekcjami, w rozwojem mowy.
WAŻNE!
,,Gdy dziecko podczas infekcji ma niedrożny nos, to wówczas zaczyna oddychać przez usta. Jeśli dziecko ma katar tylko przez kilka dni, to zazwyczaj nie obserwujemy później żadnych nieprawidłowości, natomiast gdy infekcje są częste i nawracające, to wtedy można dostrzec, że dziecko zaczyna oddychać przez usta nawykowo, co przyczynia się do nieprawidłowej pozycji spoczynkowej języka, nieprawidłowego (infantylnego) sposobu połykania, a konsekwencją tego jest obniżona sprawność narządów mowy, przez co dziecko zaczyna mówić niewyraźnie i jego mowa może być niezrozumiała dla otoczenia lub obserwujemy wady wymowy”

,,Konsultacja z laryngologiem jest bardzo istotna z perspektywy logopedycznej, ponieważ umożliwia ona poznanie przyczyny występujących objawów i wdrożenie ewentualnego leczenia”

,,Pamiętaj, że po każdej przebytej infekcji uszu należy wykonać badanie słuchu!”

‚,Prawidłowo funkcjonujący narząd słuchu warunkuje prawidłowy rozwój mowy

https://panilogopedyczna.pl/2023/01/czeste-infekcje-moga-byc-przyczyna-opoznionego-rozwoju-mowy-i-wad-wymowy/

‼️TEST‼️ GDZIE JEST TWÓJ JĘZYK⁉️

‼️‼️Pozycja spoczynkowa (inaczej pozycja wertykalno- horyzontalna, a dla dzieci ,,kobra” to ułożenie ust i języka we właściwy sposób w fazie spoczynkowej – podczas gdy nic nie jemy, nie pijemy i nie mówimy.

USTA w pozycji spoczynkowej są lekko domknięte, a JĘZYK jest szeroki- jego środkowa i przednia część jest uniesiona ku górze i lekko “przyklejona” do wałka dziąsłowego i podniebienia twardego (czyli miejsca tuż za górnymi siekaczami). Boki języka także przylegają do wewnętrznej strony górnego łuku zębowego.

‼️To ustawienie jest potrzebne i niezbędne do prawidłowego połykania, rozwoju prawidłowej artykulacji, kształtowania twarzoczaszki oraz oddychania nosowego, a także prawidłowego zgryzu! ?????????

,, Z punktu widzenia ortodoncji język odgrywa olbrzymią rolę w kształtowaniu się zgryzu. Prawidłowa pozycja języka, który opiera się o podniebienie, wyzwala siły w jamie ustnej, które powodują, że szczęka u dzieci prawidłowo się rozwija. Jak to się dzieje? Otóż język już od urodzenia masując podniebienie podczas pobierania pokarmu prowokuje je do poszerzania się. Podniebienie to część kości szczęki, a ta z kolei definiuje wygląd twarzy, wiec jej prawidłowy rozwój jest bardzo ważny.”

Czego nie wiecie o języku?

Co to jest logopedia i kim jest logopeda?

„…Logopedia jest nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad mowy oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty. Termin logopedia pochodzi od dwóch greckich wyrazów: logos – słowo, mowa oraz paideia – wychowanie. Termin mowa obejmuje zarówno czynności mówienia, jak i rozumienia mowy…”. I. Styczek, „Logopedia”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1974.

Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.

Zapraszam dużych i małych na BAJKI POMAGAJKI I PIOSENKI Z MORAŁEM

„Super maski” – Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=hW4dBfbfqbo
„Mam tę moc” –Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=GAHspEvAe-4&t=25s
„Przegoń wirusa”- Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
„Krótki film o koronawirusie dla dzieci” – DINKSY https://www.youtube.com/watch?v=H0mx90NbvuM
„Bajka o wirusie” – Bajki o profilaktyce https://www.youtube.com/watch?v=vgOjaF_ZZgg
„Bajka o koronawirusie dla dzieci i inne” – Bajki dla dzieci TV https://www.youtube.com/watch?v=52M3QlxD2c4
„Koronawirus dla dzieci bajka” – Bajki dla dzieci TV https://www.youtube.com/watch?v=WAnRKkRnjV4
„Znikaj wirusie” – Dziecięce Przeboje https://www.youtube.com/watch?v=YSP6fkV2Myo
„Bajka o maseczce” – Bajki po polsku https://www.youtube.com/watch?v=_rTQU_UbHgA
„Żabka i koronawirus” – Bajki po polsku https://www.youtube.com/watch?v=QgC1dwydQHA
„Moda na czyste rączki” – Bliżej Przedszkola https://www.youtube.com/watch?v=Bhf2o5kPLrY
„Jestem sobie wirus mały” – Bajki dla dzieci TV https://www.youtube.com/watch?v=IEgwVhIiZK0
„Myję ręce” – Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=NSzwTFmnUb4
„Mycie rąk”- Bajki po polsku https://www.youtube.com/watch?v=IhHUMTQ5kOc
„Higiena” – Piosenki dla dzieci bajubaju.tv https://www.youtube.com/watch?v=QaFHWfeVI6A

–Dla rodziców–
Co to jest SI (integracja sensoryczna) i o jej zaburzeniach:

http://dzielnicarodzica.pl/38011/27/artykuly/chodziak/wychowanie/Integracja_sensoryczna_co_powinno_niepokoic

„Drogi Rodzicu sprawdź jaka jest przyczyna nieprawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego. Pamiętaj, przekładanie ołówka, nakładka, wymuszanie prawidłowego chwytu nic nie da jeśli nie odszukamy przyczyny problemów…np. dziecko może mieć obniżone napięcie mięśniowe w obrębie brzucha, zaburzenia czucia głębokiego… itd. Zwróć uwagę w jaki sposób siedzi Twoje dziecko przy stoliku. Warto udać się po poradę do fizjoterapeuty. Ćwiczyć motorykę dużą i małą. Warto rozpocząć terapię ręki. Prawidłowy chwyt wymaga wielu różnorodnych ćwiczeń poprzedzających… Pisanie to etap końcowy ✍️
?…do poczytania:

https://kreatywnewrota.pl/porozmawiajmy-o-rozwoju-i-rodzajach-chwytow-u-dzieci/

ĆWICZENIA

RULETKA – ĆWICZENIA ODDECHOWE I ARTYKULACYJNE

„Przedstawiam internetowe zabawy oddechowe i artykulacyjne. Zanim zaczniecie utrwalać głoski, które na co dzień ćwiczycie, zróbcie małą rozgrzewkę: ruletka z ćwiczeniami oddechowymi: https://wordwall.net/pl/resource/1283919/logopedia-ćwiczenia-oddechowe

ruletka z ćwiczeniami artykulacyjnymi: https://wordwall.net/pl/resource/1007337/logopedia

Dobrej zabawy” 

BAJKA LOGOPEDYCZNA. „Każde dziecko kocha bajki! Te czytane dzieciom (a nie oglądane przez nie w telewizji czy w internecie) wspaniale rozwijają wyobraźnię i poszerzają zasób słów. Proponuję Wam bajeczkę o trzech łosiach, którą czyta dla Was logopeda: https://www.youtube.com/watch?v=ZXIta708SnQ

Bajka przeplatana jest różnorodnymi ćwiczeniami logopedycznymi. Świetnie sprawdzi się podczas terapii głosek szeregu ciszącego (ś, ź, ć, dź), ale nie tylko. Słuchając jej, poznacie historię trzech sympatycznych łosi oraz poćwiczycie buzię i język.”

GDZIE JEST GŁOSKA [sz]? „Zagrajcie w grę, która polega na jak najszybszym kliknięciu w pojawiające się krety. Krety pokazują Wam różne obrazki. Pamiętajcie, że należy kliknąć tylko w te krety, których obrazki mają w swojej nazwie głoskę [sz]. Powtórzcie na głos nazwy tych obrazków. Poćwiczycie przy okazji refleks i spostrzegawczość.”  Link do gry: https://wordwall.net/pl/resource/961874/logopedia/głoska-sz

UTRWALAMY GŁOSKĘ [cz]. „Tradycyjne memory w multimedialnej odsłonie –> Gra online

ĆWICZ Z MINIONKAMI. „Jak już dobrze wiecie, robienie śmiesznych minek pomaga wzmacniać mięśnie aparatu mowy. Tym razem poćwiczcie z Minionkami. Otwórzcie link do zabawy: https://wordwall.net/pl/resource/1094922/logopedia/minionki-minki

Zróbcie taką samą minę jak Minionek u góry. Następnie znajdźcie takiego samego minionka na dole. Dzięki temu poćwiczycie też spostrzegawczość i umiejętność łączenia elementów w pary.

RELACJE PRZESTRZENNE I PRZYIMKI. „Spróbujmy poćwiczyć stosowanie przyimków: za, pomiędzy, na, przed, pod, obok, w. Ćwiczenie, które Wam proponuję, polega na dopasowaniu przyimków do odpowiednich obrazków. Otwórzcie link: https://wordwall.net/pl/resource/1098815/logopedia/relacje-przestrzenne-gdzie-jest-piłka-dopasuj

Przeciągnijcie prostokąty z przyimkami w puste pola pod obrazkami. Dzięki temu zadaniu ćwiczymy także relacje przestrzenne. Ponadto możecie poprosić dzieci, aby pełnymi zdaniami powiedziały, gdzie znajduje się piłka (np. pierwszy obrazek: „Piłka jest w pudełku” itd.). Poćwiczycie w ten sposób budowanie zdań oraz utrwalanie w nich przyimków.”

INTERAKTYWNE KOLOROWANKI WSPIERAJĄCE MOWĘ

„Zachęcam wszystkie dzieci do pokolorowania kolorowanek na komputerze. Poniżej przedstawiam dwie – w wersji dla chłopców i dla dziewczynek:

Chłopcy: https://www.kolorowankionline.net/michal

Dziewczynki: https://www.kolorowankionline.net/julia

Podczas kolorowania prosimy dziecko, aby nazywało kolory, które wybiera, oraz części garderoby. Można także poćwiczyć nazywanie poszczególnych części ciała. Gotową kolorowankę można wydrukować, wyciąć poszczególne elementy i nakleić na postać chłopca lub dziewczynki.”

DZIELIMY NA SYLABY. 'Otwórzcie link do gry: http://pisupisu.pl/przedszkole/ile-sylab

Spróbujcie podzielić na sylaby podane wyrazy. Musicie policzyć, ile jest sylab w danym wyrazie. Możecie pomóc sobie, wyklaskując każdą sylabę albo licząc je na palcach.”

Rozwój ruchowy ma bardzo duży wpływ na mowę u dzieci.
Sprawdź, jakie są powiązania między ruchem a mową!

? Kochani!
Pozwalajmy naszym dzieciom na samodzielność
⛷️⛹️?????

Dlaczego smartfony nie są dla dzieci? Wczesne dzieciństwo jest fazą dynamicznego rozwoju i w tym czasie mózg dziecka jest najbardziej plastyczny. Dlatego codzienna aktywność, nauka i trening mają ogromny wpływ na sprawność mózgu.

Zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń mobilnych może być dla dzieci szkodliwe. Używanie smartfonów przez niemowlęta nie jest wskazane, ponieważ wpływa na nadmierne pobudzenie układu nerwowego. Obraz za szybko się zmienia i za dużo się tam dzieje, co niekorzystnie wpływa na wzrok dziecka oraz na pobudzenie układu nerwowego.

Dzieci poniżej drugiego roku życia nie nauczą się słownictwa ze smartfonów. Dziecku do nauki potrzebna jest interakcja z drugim człowiekiem. Dziecko potrzebuje doświadczać świat wszystkimi zmysłami, musi: zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć. Wspólne zabawy, czytanie książek rozwijają relacje interpersonalne, umożliwiają poznawanie i uczenie się otaczającego świata wszystkimi bodźcami.

Z badań przeprowadzonych przez Common Sense Media wynika, że ze smartfona korzysta co trzeci maluch do 1. roku życia oraz 40% dzieci poniżej 2. roku życia. Ponadto 3/4 dzieci poniżej 8. roku życia posiada dostęp do urządzeń mobilnych w swoim domu. Natomiast w 2011 roku dostęp do smartfonów posiadało zaledwie 8% dzieci, dzisiaj jest to aż 40%.

Mózg dziecka musi dojrzeć oraz nauczyć się określonych sprawności językowych i motorycznych. Dopiero na późniejszym etapie dojrzałości jest gotowy, aby posługiwać się wysokimi technologiami.

Paulina Mistal

„Coraz więcej dzieci z wadami wymowy” (przyczyny wad wymowy). Statystyki, które pokazują rozmiar występowania zjawiska zaburzeń mowy, są raczej pesymistyczne. Sprawozdania z licznych badań przeprowadzanych na przestrzeni lat dowodzą, że problem poprawnej wymowy dotyczy wielu dzieci, zarówno w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym. Według badań, problem z prawidłową wymową ma 41% trzylatków i 50 % czterolatków. W przypadku starszych dzieci braki się pogłębiają, dotyczą bowiem 75 % pięciolatków i 78 % sześciolatków. Połowa sześciolatków nie radzi sobie także z rozróżnianiem lewej i prawej strony. Oczywiście mowa tu jedynie o dzieciach, do których dotarto w czasie badań. Co jest przyczyną tak niepokojącego zjawiska? Zdaniem ekspertów, przyczynia się do tego styl życia większości polskich rodzin. Zabiegani rodzice mają coraz mniej czasu na rozmowy z dziećmi, nie czytają im na głos. Maluchy większość czasu spędzają przed komputerem lub telewizorem. Innym powodem wymienianym przez ekspertów jest rosnąca liczba wcześniaków. „Dzięki postępowi medycyny udaje się je uratować. Niestety, kiedy przedwcześnie urodzone dzieci dorastają, okazuje się często, że np. wskutek mikrouszkodzeń układu nerwowego mają m.in. zaburzenia mowy. Dlatego wcześnie urodzone maluchy, już od pierwszych dni wymagają szczególnej opieki i uwagi ze strony lekarza pediatry oraz innych specjalistów. Przyczyny wad wymowy u dzieci mogą być różne. Poniżej przypominam te, które najczęściej występują: – Nieprawidłowa budowa anatomiczna aparatu mowy. U niemowlęcia, podczas badania, lekarz powinien sprawdzić budowę jamy ustnej i przeprowadzić wstępną diagnozę odruchów istotnych dla mówienia (np. przede wszystkim ssania). – Skrócone wędzidełko podjęzykowe. Niedorozwój wędzidełka języka może być różnego stopnia i często, w późniejszym okresie, powoduje wadę wymowy. Zazwyczaj logopeda konsultując się z chirurgiem lub laryngologiem ocenia prawidłową budowę i ruchomość języka i w zależności od oceny kieruje dziecko na zabieg zwany frenulectomią. Zabieg przynosi szybkie efekty, ale po jego wykonaniu należy intensywnie ćwiczyć, aby nie doszło do zgrubienia rany. Czasami zamiast  podcięcia, poleca się systematyczne wykonywanie zestawu ćwiczeń usprawniających język. – Mała sprawność ruchowa narządów mowy, szczególnie języka oraz warg, które nie są w stanie wykonać ruchów potrzebnych do wymówienia trudnych głosek. – Brak prawidłowego oddychania – u dzieci mających utrudnione oddychanie nosem, usta pozostają otwarte. Brak drożności jamy nosowo gardłowej może być spowodowany przewlekłymi przeziębieniami, katarami, przerostem trzeciego migdała lub skrzywieniem przegrody nosa i innymi anomaliami górnych dróg oddechowych. – Długotrwałe ssanie smoczka, palca, palców lub innych przedmiotów. Ssanie smoczka likwidujemy przed ukończeniem pierwszego roku życia dziecka. Jeżeli nie zwalczy się tego nawyku przed drugim rokiem życia, wada zgryzu i wada wymowy jest zazwyczaj nie do uniknięcia. – Nieprawidłowe karmienie sztuczne powoduje zaburzenie czynności fizjologicznych narządu żucia. Żuchwa ulega cofnięciu, wargi stają się wiotkie, usta otwarte a język wysuwa się między zęby. – Wady zgryzu, szczególnie jeśli jest to zgryz otwarty (np. u dzieci ssących palec). W takich przypadkach konieczna jest konsultacja z ortodontą, bowiem nieprawidłowe ułożenie języka przyczynia się do pogłębienia wady zgryzu i powoduje wadliwą wymowę. – Zburzenia lub osłabienie słuchu fizycznego (niedosłuch). – Zaburzenie słuchu fonematycznego, umiejętności różnicowania dźwięków w korze mózgowej, ich analizy i syntezy. – Nie zwracanie uwagi na nieprawidłową wymowę dziecka – rodzice czekają, aż dziecko „wyrośnie” z problemu. – Naśladowanie nieprawidłowego wzorca mowy – przypomnijmy, że maluszek uczy się mówić od najbliższego otoczenia i trudno uniknąć zaburzeń u dziecka, którego rodzice mówią infantylnie, niechlujnie, zbyt szybko, z błędami.    – Zaburzenia kinestezji artykulacyjnej (tzn. wzorców ułożeń narządów mownych, właściwych dla poszczególnych głosek). – Przedłużony odruch wskazywania może hamować lub ograniczać mówienie. Młodsze dzieci pytane: – Co chcesz? Gdzie to leży? – zazwyczaj wyciągają palec i pokazują, ewentualnie dodając: „to, tu, tam…” itp. Jednak gdy występowanie odruchu przedłuża się, dziecko ma utrudnione wejście w następny etap rozwoju mowy. Oczywiście pięcio- i sześciolatki mówią więcej, ale często przy opisywaniu obrazka lub historyjki obrazkowej pokazują palcem i mówią: „tu, to, tamto”. Aby wyrobić u maluszka nawyk mówienia i wycofać nadmierne wskazywanie, starajmy się zadawać pytania zmuszające do odpowiedzi, np.: – Obok czego leży miś? Pod czym leży piłka? Jeżeli nie można uniknąć pytań: – gdzie?, co? Możemy spróbować przytrzymać ręce dziecka (niektóre  próbują wówczas pokazywać brodą, nosem, nawet stopą) i zadawajmy pytania dodatkowe. Wnioski są dość oczywiste? Lepiej zapobiegać niż leczyć. Zbyt długie karmienie z butelki, ssanie smoczka dłużej niż do 18-ego miesiąca życia, powoduje nieprawidłowe połykanie, bez pionizacji języka. Niemowlę połykając angażuje wszystkie mięśnie twarzy, a język trzyma pomiędzy wałkami dziąsłowymi. Niemowlęcy sposób połykania powinien zanikać wraz ze wzrostem zębów mlecznych, kiedy to praca języka, żuchwy i warg zaczyna przystosowywać się do nowego rodzaju pokarmów (coraz twardszych i wymagających wstępnej obróbki w jamie ustnej). Przedszkolak połyka już jak osoba dorosła, tzn. język jest spionizowany, mięśnie żujące napięte, a mięsień okrężny warg rozluźniony. Infantylny sposób połykania utrzyma się jednak, jeżeli dziecko będzie karmione z butelki nawet raz dziennie powyżej 18 miesiąca życia, będą stosowane gryzaki i puste smoczki, dziecko będzie ssało palec lub będzie karmione pożywieniem w formie papek. To z kolei prowadzi do zaburzeń wymowy (seplenienia, rotacyzmu)  i wad zgryzu. I tu rada dla rodziców – zwracajmy uwagę na połykanie (języka podczas połykania nie powinno być widać!), zadbajmy o jak najwcześniejsze karmienie dziecka kubeczkiem lub łyżeczką. Starszy maluch, który już potrafi gryźć, powinien jak najwięcej chrupać. Należy mu to umożliwić, podając dużo twardych pokarmów, takich jak jabłko, marchewkę, skórkę od chleba.
 artykuł ze strony: dziecirosna.pl

Przejdź do treści