Realizowane programy
W roku szkolnym 2022/2023 realizujemy:
- PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO ” W KRĘGU ZABAWY” AUTORSTWA JADWIGI PYTLARCZYK
Program został zaktualizowany do podstawy programowej wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Zawiera cele, treści edukacyjne podzielone na trzy poziomy oraz treści rozszerzone, metodykę pracy z programem, w tym obserwacje i badanie gotowości szkolnej, materiały pomocnicze (m.in. wzór arkusza obserwacji i analizy dojrzałości szkolnej, instrukcję projektu, plan pracy nauczyciela). Program łączy metodykę z nowatorstwem, metody i formy pracy preferują badanie, odkrywanie, integrację sensoryczną, nacisk na procesy poznawcze oraz indywidualizację. Zawiera język obcy. Może być realizowany z każdym pakietem edukacyjnym.

* PROGRAM ” DZIECIĘCA MATEMATYKA” AUTORKI EDYTA GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA, EWA ZIELIŃSKA
Dokument ten różni się od dotychczasowych programów nauczania dla przedszkoli czy szkół, zawiera bowiem, oprócz charakterystycznych dla programu elementów, wiele cennych informacji merytorycznych i wskazówek metodycznych. Autorki szczegółowo wyjaśniają ideę wspomagania rozwoju umysłowego dzieci i zasady edukacji matematycznej.
Zamiast tradycyjnego układu „osobnych treści dla każdej grupy rówieśniczej” proponują 14 bloków tematycznych, obejmujących zakresy dziecięcego rozumowania i edukacji matematycznej. W każdym bloku treści kształcenia są ułożone w porządku rozwojowym. Obok haseł programowych omówiono także prawidłowości rozwojowe dzieci oraz przykładowe serie ćwiczeń i zabaw.
W uwagach o realizacji programu nauczyciele znajdą wyjaśnienie, jakich reguł pedagogicznych i psychologicznych należy przestrzegać, by edukacja matematyczna była dla dzieci przyjazna. Przewidywane osiągnięcia to ostatnia część programu. Opisano tam umiejętności, które pomogą dzieciom w osiąganiu sukcesów w nauce szkolnej.
——————————————————————————————————————–
- PROGRAM EDUKACJI KULTURALNEJ PRZEDSZKOLA NR 71 W WARSZAWIE NA LATA 2024-20227
Założenia programowe:
Edukacja kulturalna zawiera w sobie zarówno wiedzę z dziedziny pedagogiki, wychowania, edukacji, jak i kultury. Ma ona za zadanie nie tylko nauczanie w zakresie kompetencji kulturowych, przekazywanie informacji i wywieranie wpływów odnośnie określonych zachowań uznanych za zgodne z kanonem kulturowym, ale przede wszystkim tworzenie warunków do rozwijania uczestnictwa w kulturze w postaci, aktywności twórczej poprzez zwiększanie oferty kulturalnej i artystycznej, jak również wprowadzanie
i poszerzanie działań z obszaru edukacji w instytucjach i podmiotach kultury.
Najnowsze rozumienie edukacji kulturalnej podkreśla możliwość aktywnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze oraz ich samodzielnego i twórczego działania artystycznego już na poziomie edukacji przedszkolnej.
Program Edukacji Kulturalnej jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego ze szczególnym uwzględnieniem emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka.
Sukcesy artystyczne, teatralne, muzyczne, zadowolenie rodziców z osiągnięć swoich dzieci i chęć zaznajomienia dzieci z różnymi dziedzinami działalności twórczej to najważniejsze argumenty wskazujące na konieczność opracowania programu edukacji kulturalnej wspierającego rozwój dziecka.
Program Edukacji Kulturalnej powstał z myślą o potrzebach dzieci w wieku 3-6 lat Przedszkola Nr 71 w Warszawie. Zgadnie z założeniami najważniejszym zadaniem, jakie ma ono do spełnienia, poza realizacją zadań edukacyjnych i wychowawczych określonych
w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego jest, rozwijanie uzdolnień, umiejętności i zainteresowań swoich wychowanków poprzez różnorodne formy aktywności twórczej. Program może być modyfikowany do potrzeb i możliwości dzieci.
Główne cele edukacji kulturalnej:
- podnoszenie kompetencji kulturalnych dzieci i rozszerzenie ich uczestnictwa w życiu kulturalnym Warszawy;
- kształcenie wartości moralnych i społecznych;
- zwiększenie roli kultury w procesie edukacji i przygotowania dzieci do aktywnego
uczestnictwa w życiu kulturalnym; - tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej;
- podnoszenie jakości nowoczesnych metod edukacji kulturalnej;
- przygotowanie do krytycznego korzystania z masowych środków przekazu;
- idea uczenia się poza przedszkolem;
- kształcenie interkulturalne i wielokulturalne;
- uznanie dziedzictwa kulturowego jako ważnego czynnika wychowawczego
integrującego społeczność.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie u dzieci osobowości i pozytywnych wzorców;
- wypełnianie dzieciom wolnego czasu wartościowymi formami;
- wychowanie przez sztukę, kultywowanie tradycji;
- rozbudzanie wrażliwości artystycznej;
- promocja i rozwój talentów, sukcesy wychowanków;
- rozwój i realia zainteresowań, poszerzanie wiedzy i umiejętności;
- wdrażanie dzieci do dbałości i bezpieczeństwo własne oraz innych;
- kreowanie i zaspokajanie potrzeb kulturalnych;
- poznawanie kultury własnego narodu i innych;
- nawiązywanie kontaktów i budowa więzi opartych na zrozumieniu, tolerancji,
otwartości; - integracja uczestników zajęć, integracja środowiska.
Metody pracy:
- oglądowe (ilustracje, plansze, filmy, pokaz),
- słowne (rozmowa, opowiadanie, wiersz, objaśnienie, instrukcja słowna, zagadka),
- aktywizujące (scenki dramowe, inscenizacje, zabawy twórcze, uroczystości, spotkania
z artystami, wystawy, konkursy, eksperymenty),
- czynne (zabawy ruchowe, zabawy przy muzyce, rysowanie, tworzenie elementów przestrzennych,warsztaty, wycieczki).
Formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca zbiorowa,
- praca w grupie.
Główne zadania programu:
- organizowanie wycieczek do teatru, kina, muzeum, Pałacu Kultury, Łazienek, itp. ;
- wypracowanie modelu współpracy przedszkola z biblioteką publiczną w zakresie programu edukacji kulturalnej;
- udział w akcjach charytatywnych;
- skoordynowanie kalendarza przedszkolnych konkursów artystycznych z przeglądami
międzyprzedszkolnymi, dzielnicowymi i warszawskimi; - przygotowanie oferty zajęć dodatkowych z zakresu edukacji kulturalnej (zajęcia plastyczne, muzyczne, itp.);
- udział w uroczystościach przedszkolnych;
- organizowanie warsztatów plastycznych z rodzicami;
- udział w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” z udziałem rodziców;
- zorganizowanie Przedstawienia z udziałem rodziców „Teatr Tama”;
- organizowanie wyjść do Domu Kultury – udział w Przedszkoladzie;
- udział w przedstawieniach teatralnych, seansach filmowych;
- współpraca ze Szkołą Podstawową Nr 94 (starsze grupy);
- zapoznanie dzieci z kulturą krajów Unii Europejskiej;
- promowanie przedszkola w zakresie edukacji kulturalnej.
Odbiorcy programu
Odbiorcami Programu Edukacji Kulturalnej w przedszkolu są dzieci w wieku 3-6 lat oraz ich rodzice. Program wspomaga rodzinę i przedszkole w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień artystycznych dzieci.
Realizatorzy programu
Osobami odpowiedzialnymi za realizację Programu Edukacji Kulturalnej są nauczyciele z poszczególnych grup wiekowych.
Spodziewane efekty realizacji programu:
- Aktywny udział wychowanków przedszkola w życiu kulturalnym stolicy.
- Współpraca przedszkola z organizacjami i instytucjami kultury w dziedzinie
edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży. - Zwiększona aktywność artystyczna i społeczna wychowanków przedszkola.
- Zwiększenie i zróżnicowanie ofert w obszarze edukacji kulturalnej.
- Przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie – kreowanie właściwych postaw społecznych, umiejętności podejmowania decyzji, współpraca w grupie;
- Upowszechnianie informacji o programach edukacji kulturalnej.
Ewaluacja
Program Edukacji Kulturalnej będzie na bieżąco podlegał systemowi monitorowania.
Poziom osiąganych przez dzieci umiejętności badany będzie przez nauczycielki poszczególny grup, poprzez bieżące obserwacje w czasie zajęć, wycieczek, zabaw, analizę wytworów dziecięcych (rysunki, karty pracy dostosowane do wieku i możliwości dzieci).
Do przeprowadzenia ewaluacji posłuży również:
– udział dzieci w konkursach z edukacji kulturalnej,
– osiągnięcia wychowanków,
– zapis w dokumentacji przedszkola (dzienniki zajęć, karty wycieczek).
Podmioty współpracujące:
- Biblioteka Publiczna Nr 22,
- Szkoła Podstawowa Nr 94,
- Instytucje Użyteczności Publicznej w najbliższej okolicy,
- Muzeum Etnograficzne
- Dom Kultury Włochy,
- Artystyczny Dom Animacji „Ada” – filia Domu Kultury Włochy
- Okęcka Sala Widowiskowa – Dom Kultury,
- Ośrodek Sportu i Rekreacji, Klub Sportowy,
- Urząd Dzielnicy,
- Współpraca z animatorami kultury – teatrzyki, koncerty, warsztaty teatralne
- Współpraca z rodzicami.
- Dzienny Dom Pomocy -Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Włochy
ZESTAW PROGRAMÓW OPRACOWANYCH PRZEZ NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLA
Program własny -Mały Polak-wielki patriota- aut. Małgorzata Powałek
Program własny -Potrafię twórczo myśleć- aut. Małgorzata Powałek
Program własny -Zaczarowane słowa- aut. Małgorzata Powałek
Program własny -Podróż do niezwykłej krainy- aut. Małgorzata Powałek
Program własny – W świecie emocji i wartości- aut. Izabela Wodzińska, Liliana Kondratiuk