Kącik logopedyczny

Logopeda: mgr Oksana Goźlińska

Godziny pracy logopedy
w roku szkolnym 2020/2021:

Dzień tygodnia
Poniedziałek 08.00 – 13.00
Środa 08.00 – 13.00
Piątek 08.00 – 12.00

Co to jest logopedia i kim jest logopeda?

„…Logopedia jest nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad mowy oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty. Termin logopedia pochodzi od dwóch greckich wyrazów: logos – słowo, mowa oraz paideia – wychowanie. Termin mowa obejmuje zarówno czynności mówienia, jak i rozumienia mowy…”. I. Styczek, „Logopedia”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1974.

Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.

Zadania logopedy w przedszkolu:

  • przeprowadzenie badań wstępnych,
  • diagnozowanie logopedyczne,
  • organizowanie pomocy logopedycznej,
  • prowadzenie indywidualnej terapii logopedycznej oraz zajęć grupowych z logorytmiki,
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,
  • wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli wychowania przedszkolnego.

Logorytmika jest połączeniem rytmiki z terapią logopedyczną, na którą składa się szereg ćwiczeń muzyczno – ruchowych, oddziaływających na płaszczyznę słuchową, słuchowo-ruchową oraz ruchową, to doskonały i niezwykle przydatny zestaw ćwiczeń kształtujących umiejętności językowo – słuchowo – ruchowe dziecka. W prowadzonych ćwiczeniach muzyczno-ruchowych najważniejszy jest rytm. Dzieci przez naśladownictwo uczą się sprawnie wykonywać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne i słuchowe w celu nabywania nawyków artykulacyjnych oraz ruchowych dla doskonalenia koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej. Celem ćwiczeń muzyczno-ruchowych jest  kształcenie i sprawne wykonywanie ruchu, a co za tym idzie, ćwiczenia muzyczno-ruchowe wyrabiają szybką orientację w czasie i przestrzeni, umiejętność koncentracji uwagi, zmuszają do sprawniejszego myślenia, wyrabiają u dzieci wrażliwość na muzykę, kształtują słuch muzyczny, poczucie rytmu itd. Zastosowane podczas zajęć ćwiczenia muzyczno-ruchowe, ćwiczenia słowno-ruchowe czy swobodny ruch, dają możliwość pracy wszystkim dzieciom niezależnie od występujących u nich deficytów rozwojowych.

balon-ruchomy-obrazek-0022

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE IIćwiczenia oddechowe: uczymy się rozróżniać fazy wdechu i wydechu, wyrabiamy umiejętność pełnego, szybkiego wdechu i wydłużenia fazy wydechowej. Celem ćwiczeń oddechowych jest wsparcie nauki mówienia, a także pomoc w regulacji emocji.

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE IIIpoznajemy zawody, poszerzamy swoje słownictwo o nowe pojęcia charakterystyczne dla danego zawodu, opisujemy czynności zawodowe wykonywane przez osoby z najbliższego otoczenia, opowiadamy o sobie i swoich zainteresowaniach grupie rówieśniczej

zawod-ruchomy-obrazek-0105

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE Irozwijanie koordynacji słuchowo- ruchowej, wyrabianie szybkiej orientacji w czasie i przestrzeni oraz koncentracji uwagi, kształtowanie umiejętności wykonywania głębokiego i dynamicznego wdechu wraz z długim i równomiernym wydechem, zabawa ortofoniczna – odgłosy zwierząt.

bawiacy-sie-emotikon-ruchomy-obrazek-0051

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE IVuczymy się prawidłowego toru oddechowego👃, rozwijamy koordynację ruchowo-słuchową 👂, słownictwo i poczucie rytmu, tempa i reakcji na sygnał🥁, kształcimy koncentrację uwagi😗

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE I

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE III

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE V

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE I

emotikon-3d-ruchomy-obrazek-0033

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE III

swiateczny-emotikon-ruchomy-obrazek-0234

⭐️ „Dziecku potrzebna jest chociaż jedna osoba, która w nie wierzy.
To możesz być Ty!”
⭐️ – Marian Wright Edelman

🗣️🗣️🗣️ Kochani, zobaczcie jakie cudne plakaty logopedyczne przygotowaliśmy jako Sieć Współpracy Logopedów Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy aby wspomóc rodziców, nauczycieli i specjalistów. 📃📜🗞️ Kosztowały nas dużo wysiłku i czasu, prowokowały do wielu spotkań i rozmów, ale już są – gotowe 🙂 ❤️. Plakaty logopedyczne, w różnym rozmiarze, w pdf, można pobrać na stronie Poradni Psychologiczno-Pedagogiczna nr 15 w Warszawie, link tu http://poradnia15.pl/plakaty-logopedyczne/?fbclid=IwAR21i2MaoshERhATBNZVoW5V59j3_uAa3PN5WS7nYzoOaA-UkP8kFyAfMTk

–Dla rodziców–
Co to jest SI (integracja sensoryczna) i o jej zaburzeniach:

http://dzielnicarodzica.pl/38011/27/artykuly/chodziak/wychowanie/Integracja_sensoryczna_co_powinno_niepokoic

„Drogi Rodzicu sprawdź jaka jest przyczyna nieprawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego. Pamiętaj, przekładanie ołówka, nakładka, wymuszanie prawidłowego chwytu nic nie da jeśli nie odszukamy przyczyny problemów…np. dziecko może mieć obniżone napięcie mięśniowe w obrębie brzucha, zaburzenia czucia głębokiego… itd. Zwróć uwagę w jaki sposób siedzi Twoje dziecko przy stoliku. Warto udać się po poradę do fizjoterapeuty. Ćwiczyć motorykę dużą i małą. Warto rozpocząć terapię ręki. Prawidłowy chwyt wymaga wielu różnorodnych ćwiczeń poprzedzających… Pisanie to etap końcowy ✍️
📚…do poczytania:

https://kreatywnewrota.pl/porozmawiajmy-o-rozwoju-i-rodzajach-chwytow-u-dzieci/

ĆWICZENIA

RULETKA – ĆWICZENIA ODDECHOWE I ARTYKULACYJNE

„Przedstawiam internetowe zabawy oddechowe i artykulacyjne. Zanim zaczniecie utrwalać głoski, które na co dzień ćwiczycie, zróbcie małą rozgrzewkę: ruletka z ćwiczeniami oddechowymi: https://wordwall.net/pl/resource/1283919/logopedia-ćwiczenia-oddechowe

ruletka z ćwiczeniami artykulacyjnymi: https://wordwall.net/pl/resource/1007337/logopedia

Dobrej zabawy” Uśmiech

alt
alt

BAJKA LOGOPEDYCZNA. „Każde dziecko kocha bajki! Te czytane dzieciom (a nie oglądane przez nie w telewizji czy w internecie) wspaniale rozwijają wyobraźnię i poszerzają zasób słów. Proponuję Wam bajeczkę o trzech łosiach, którą czyta dla Was logopeda: https://www.youtube.com/watch?v=ZXIta708SnQ

Bajka przeplatana jest różnorodnymi ćwiczeniami logopedycznymi. Świetnie sprawdzi się podczas terapii głosek szeregu ciszącego (ś, ź, ć, dź), ale nie tylko. Słuchając jej, poznacie historię trzech sympatycznych łosi oraz poćwiczycie buzię i język.”

Znalezione obrazy dla zapytania: BAJKA obrazek  trzy ŁOSIE

GDZIE JEST GŁOSKA [sz]? „Zagrajcie w grę, która polega na jak najszybszym kliknięciu w pojawiające się krety. Krety pokazują Wam różne obrazki. Pamiętajcie, że należy kliknąć tylko w te krety, których obrazki mają w swojej nazwie głoskę [sz]. Powtórzcie na głos nazwy tych obrazków. Poćwiczycie przy okazji refleks i spostrzegawczość.”  Link do gry: https://wordwall.net/pl/resource/961874/logopedia/głoska-sz

alt

UTRWALAMY GŁOSKĘ [cz]. „Tradycyjne memory w multimedialnej odsłonie –> Gra online

alt

ĆWICZ Z MINIONKAMI. „Jak już dobrze wiecie, robienie śmiesznych minek pomaga wzmacniać mięśnie aparatu mowy. Tym razem poćwiczcie z Minionkami. Otwórzcie link do zabawy: https://wordwall.net/pl/resource/1094922/logopedia/minionki-minki

Zróbcie taką samą minę jak Minionek u góry. Następnie znajdźcie takiego samego minionka na dole. Dzięki temu poćwiczycie też spostrzegawczość i umiejętność łączenia elementów w pary.”

alt

RELACJE PRZESTRZENNE I PRZYIMKI. „Spróbujmy poćwiczyć stosowanie przyimków: za, pomiędzy, na, przed, pod, obok, w. Ćwiczenie, które Wam proponuję, polega na dopasowaniu przyimków do odpowiednich obrazków. Otwórzcie link: https://wordwall.net/pl/resource/1098815/logopedia/relacje-przestrzenne-gdzie-jest-piłka-dopasuj

Przeciągnijcie prostokąty z przyimkami w puste pola pod obrazkami. Dzięki temu zadaniu ćwiczymy także relacje przestrzenne. Ponadto możecie poprosić dzieci, aby pełnymi zdaniami powiedziały, gdzie znajduje się piłka (np. pierwszy obrazek: „Piłka jest w pudełku” itd.). Poćwiczycie w ten sposób budowanie zdań oraz utrwalanie w nich przyimków.”

alt

INTERAKTYWNE KOLOROWANKI WSPIERAJĄCE MOWĘ

„Zachęcam wszystkie dzieci do pokolorowania kolorowanek na komputerze. Poniżej przedstawiam dwie – w wersji dla chłopców i dla dziewczynek:

Chłopcy: https://www.kolorowankionline.net/michal

Dziewczynki: https://www.kolorowankionline.net/julia

Podczas kolorowania prosimy dziecko, aby nazywało kolory, które wybiera, oraz części garderoby. Można także poćwiczyć nazywanie poszczególnych części ciała. Gotową kolorowankę można wydrukować, wyciąć poszczególne elementy i nakleić na postać chłopca lub dziewczynki.”

alt
alt

DZIELIMY NA SYLABY. ‚Otwórzcie link do gry: http://pisupisu.pl/przedszkole/ile-sylab

Spróbujcie podzielić na sylaby podane wyrazy. Musicie policzyć, ile jest sylab w danym wyrazie. Możecie pomóc sobie, wyklaskując każdą sylabę albo licząc je na palcach.”

alt
I jak tam Wasze ćwiczenia? 😉
swiateczny-emotikon-ruchomy-obrazek-0235

Boże Narodzenie to czas niezwykły, czas kiedy wszyscy ludzie stają się dla siebie bardziej serdeczni, czas kiedy ludzie się do siebie zbliżają, czas kiedy ludzie cieszą się każdą chwilą. Boże Narodzenie ma nas łączyć, ma dawać poczucie bliskości z drugim człowiekiem, jednocześnie przybliżając nas do Dzieciątka Jezus. W Boże Narodzenie mamy uwierzyć w cud, mamy cieszyć się tym, co mamy i dzielić się tym z bliźnimi. Boże Narodzenie ma być czasem szczególnym, który pozostanie w naszych sercach przez cały kolejny rok, aby wtedy znów móc ponownie przeżywać ten piękny czas.

swiateczny-emotikon-ruchomy-obrazek-0225

Przyjmijcie proszę najserdeczniejsze życzenia: abyście ten czas przeżyli pełni miłości i zrozumienia – do siebie nawzajem i do całego świata. Aby radość gościła w waszych sercach, a blasku waszych oczu nie ćmił mrok problemów. Niech narodziny Jezusa i jego zwycięstwo nad Nocą dadzą nadzieję i wiarę w to, że nadejdzie lepsze, szczęśliwsze jutro. Zdrowych i wesołych świąt Bożego Narodzenia! I Szczęśliwego 2021 roku”

swiateczny-emotikon-ruchomy-obrazek-0271
swiateczny-emotikon-ruchomy-obrazek-0253

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE III Na ostatnich zajęciach stworzyliśmy wspólną orkiestrę, każdy miał szansę zagrać na swoim instrumencie muzycznym 🥁🎷🎺🎸🎻🪕🎼😀. Kształciliśmy poczucie rytmu, tempa i reakcji na sygnał. Oczywiście, podczas każdych zajęć, trenujemy wyrazistą wymowę ćwiczonych głosek, tym razem naszymi bohaterami były głoski „T” i „K” 😀❤️. Rozwijaliśmy również sprawność i koordynację wzrokowo – ruchową, orientację w schemacie ciała 😀.

taniec-emotikon-ruchomy-obrazek-0058

Zabawy logorytmiczne w Grupie V Na ostatnich zajęciach stworzyliśmy wspólną orkiestrę, każdy miał szansę zagrać na swoim instrumencie muzycznym 🥁🎷🎺🎸🎻🪕🎼😀. Kształciliśmy poczucie rytmu, tempa i reakcji na sygnał. Oczywiście, podczas każdych zajęć, trenujemy wyrazistą wymowę ćwiczonych głosek, tym razem naszymi bohaterami były głoski „S” i „SZ” 😀❤️. Ćwiczyliśmy uwagę, pamięć słuchową i słuch fonemowy 😀.

instrument-perkusyjny-ruchomy-obrazek-0153

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE III „Święta tuż, tuż…” 🎅 ❄️⛄🎄🎁 – dzisiaj usprawnialiśmy narządy mowy 👅, kształciliśmy słuchu fonematyczny 👂, wyrabialiśmy szybką reakcję na bodziec dźwiękowy 🎼, rozwijaliśmy sprawne wykonywanie ruchów z zakresu motoryki dużej i małej 🎹 🥁, doskonaliliśmy koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową 👁 👂 👣i świetnie się bawiliśmy 💃 🕺🤩

swiateczny-emotikon-ruchomy-obrazek-0269

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE IV bawimy się i usprawniamy funkcje analizatora słuchowego – słuch fonemowy, analizę i syntezę słuchową, analizator wzrokowy, orientację przestrzenną, zdolności koncentracji uwagi; wzbogacamy słownictwo😛😋😄

bawiacy-sie-emotikon-ruchomy-obrazek-0072

Zabawy logorytmiczne w Grupie Vusprawniamy narządy mowy 😛😋😄; rozwijamy słuch fonemowy i koordynację ruchowo-słuchową 👂; rozwijamy słownictwo i poczucie świadomego ruchu i rytmu🥁

skaczacy-emotikon-ruchomy-obrazek-0154

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE II
Doskonaliliśmy umiejętności artykulacyjne 👅, kształcilismy poczucie rytmu 🥁👋, dowiedzieliśmy się jaką rolę w środowisku pełnią jeże🦔, co im zagraża i jak im pomóc, poznaliśmy nowe piosenki🎤. Poznaliśmy również nowe zabawy muzyczno-ruchowe
🎹🤸🏻‍♂️ 

piosenkarz-i-spiewak-ruchomy-obrazek-0033

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE IV uczymy się prawidłowego toru oddechowego👃; usprawniamy narządy mowy(wargi, język, policzki, podniebienie miękkie)😛😀; wzmacniamy mięsień okrężny ust 😛😋; zwracamy uwagę na wyrazistą wymowę głosek, kształcimy koncentrację uwagi😗. Wszystko po to, aby pięknie mówić 😀, miło spędzać czas ❤️ i dobrze się bawić 🥳

jezyk-ruchomy-obrazek-0010

A na grupowych zajęciach z Logorytmiki w grupie III usprawniamy narządy mowy (wargi, język, policzki, podniebienie miękkie)😛😋😄; rozwijamy słuch fonemowy i koordynację ruchowo-słuchową 👂; rozwijamy słownictwo i poczucie rytmu 🥁

taniec-emotikon-ruchomy-obrazek-0051

Na grupowych zajęciach z Logorytmiki w grupie V doskonalimy sprawność artykulacyjną; rozwijamy słuch fonemowy i koordynację ruchowo-słuchową; zwracamy uwagę na wyrazistą wymowę głosek; rozwijamy słownictwo, poczucie rytmu i dobrze się bawimy 😀

taniec-emotikon-ruchomy-obrazek-0062

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE I

skaczacy-emotikon-ruchomy-obrazek-0012

ZABAWY LOGORYTMICZNE W GRUPIE II

dziecko-ruchomy-obrazek-0148

Dźwięk -ruch -słowo” – zabawy logorytmiczne w Grupie I

skaczacy-emotikon-ruchomy-obrazek-0010

Poznajmy się” – zabawy logorytmiczne w Grupie III

dziecko-ruchomy-obrazek-0146

„Poznajmy się” –zabawy logorytmiczne w Grupie IV

szkola-emotikon-ruchomy-obrazek-0008

Poznajmy się” –zabawy logorytmiczne w Grupie V

taniec-emotikon-ruchomy-obrazek-0049

Rozwój  artykulacji głosek w zależności od wieku dziecka

logopeda01

Rozwój ruchowy ma bardzo duży wpływ na mowę u dzieci.
Sprawdź, jakie są powiązania między ruchem a mową!

📢 Kochani!
Pozwalajmy naszym dzieciom na samodzielność
⛷️⛹️🤸🏃🏊🏂🥇

Dlaczego smartfony nie są dla dzieci? Wczesne dzieciństwo jest fazą dynamicznego rozwoju i w tym czasie mózg dziecka jest najbardziej plastyczny. Dlatego codzienna aktywność, nauka i trening mają ogromny wpływ na sprawność mózgu.

Zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń mobilnych może być dla dzieci szkodliwe. Używanie smartfonów przez niemowlęta nie jest wskazane, ponieważ wpływa na nadmierne pobudzenie układu nerwowego. Obraz za szybko się zmienia i za dużo się tam dzieje, co niekorzystnie wpływa na wzrok dziecka oraz na pobudzenie układu nerwowego.

Dzieci poniżej drugiego roku życia nie nauczą się słownictwa ze smartfonów. Dziecku do nauki potrzebna jest interakcja z drugim człowiekiem. Dziecko potrzebuje doświadczać świat wszystkimi zmysłami, musi: zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć. Wspólne zabawy, czytanie książek rozwijają relacje interpersonalne, umożliwiają poznawanie i uczenie się otaczającego świata wszystkimi bodźcami.

Z badań przeprowadzonych przez Common Sense Media wynika, że ze smartfona korzysta co trzeci maluch do 1. roku życia oraz 40% dzieci poniżej 2. roku życia. Ponadto 3/4 dzieci poniżej 8. roku życia posiada dostęp do urządzeń mobilnych w swoim domu. Natomiast w 2011 roku dostęp do smartfonów posiadało zaledwie 8% dzieci, dzisiaj jest to aż 40%.

Mózg dziecka musi dojrzeć oraz nauczyć się określonych sprawności językowych i motorycznych. Dopiero na późniejszym etapie dojrzałości jest gotowy, aby posługiwać się wysokimi technologiami.

Paulina Mistal

„Coraz więcej dzieci z wadami wymowy” (przyczyny wad wymowy). Statystyki, które pokazują rozmiar występowania zjawiska zaburzeń mowy, są raczej pesymistyczne. Sprawozdania z licznych badań przeprowadzanych na przestrzeni lat dowodzą, że problem poprawnej wymowy dotyczy wielu dzieci, zarówno w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym. Według badań, problem z prawidłową wymową ma 41% trzylatków i 50 % czterolatków. W przypadku starszych dzieci braki się pogłębiają, dotyczą bowiem 75 % pięciolatków i 78 % sześciolatków. Połowa sześciolatków nie radzi sobie także z rozróżnianiem lewej i prawej strony. Oczywiście mowa tu jedynie o dzieciach, do których dotarto w czasie badań. Co jest przyczyną tak niepokojącego zjawiska? Zdaniem ekspertów, przyczynia się do tego styl życia większości polskich rodzin. Zabiegani rodzice mają coraz mniej czasu na rozmowy z dziećmi, nie czytają im na głos. Maluchy większość czasu spędzają przed komputerem lub telewizorem. Innym powodem wymienianym przez ekspertów jest rosnąca liczba wcześniaków. „Dzięki postępowi medycyny udaje się je uratować. Niestety, kiedy przedwcześnie urodzone dzieci dorastają, okazuje się często, że np. wskutek mikrouszkodzeń układu nerwowego mają m.in. zaburzenia mowy. Dlatego wcześnie urodzone maluchy, już od pierwszych dni wymagają szczególnej opieki i uwagi ze strony lekarza pediatry oraz innych specjalistów. Przyczyny wad wymowy u dzieci mogą być różne. Poniżej przypominam te, które najczęściej występują: – Nieprawidłowa budowa anatomiczna aparatu mowy. U niemowlęcia, podczas badania, lekarz powinien sprawdzić budowę jamy ustnej i przeprowadzić wstępną diagnozę odruchów istotnych dla mówienia (np. przede wszystkim ssania). – Skrócone wędzidełko podjęzykowe. Niedorozwój wędzidełka języka może być różnego stopnia i często, w późniejszym okresie, powoduje wadę wymowy. Zazwyczaj logopeda konsultując się z chirurgiem lub laryngologiem ocenia prawidłową budowę i ruchomość języka i w zależności od oceny kieruje dziecko na zabieg zwany frenulectomią. Zabieg przynosi szybkie efekty, ale po jego wykonaniu należy intensywnie ćwiczyć, aby nie doszło do zgrubienia rany. Czasami zamiast  podcięcia, poleca się systematyczne wykonywanie zestawu ćwiczeń usprawniających język. – Mała sprawność ruchowa narządów mowy, szczególnie języka oraz warg, które nie są w stanie wykonać ruchów potrzebnych do wymówienia trudnych głosek. – Brak prawidłowego oddychania – u dzieci mających utrudnione oddychanie nosem, usta pozostają otwarte. Brak drożności jamy nosowo gardłowej może być spowodowany przewlekłymi przeziębieniami, katarami, przerostem trzeciego migdała lub skrzywieniem przegrody nosa i innymi anomaliami górnych dróg oddechowych. – Długotrwałe ssanie smoczka, palca, palców lub innych przedmiotów. Ssanie smoczka likwidujemy przed ukończeniem pierwszego roku życia dziecka. Jeżeli nie zwalczy się tego nawyku przed drugim rokiem życia, wada zgryzu i wada wymowy jest zazwyczaj nie do uniknięcia. – Nieprawidłowe karmienie sztuczne powoduje zaburzenie czynności fizjologicznych narządu żucia. Żuchwa ulega cofnięciu, wargi stają się wiotkie, usta otwarte a język wysuwa się między zęby. – Wady zgryzu, szczególnie jeśli jest to zgryz otwarty (np. u dzieci ssących palec). W takich przypadkach konieczna jest konsultacja z ortodontą, bowiem nieprawidłowe ułożenie języka przyczynia się do pogłębienia wady zgryzu i powoduje wadliwą wymowę. – Zburzenia lub osłabienie słuchu fizycznego (niedosłuch). – Zaburzenie słuchu fonematycznego, umiejętności różnicowania dźwięków w korze mózgowej, ich analizy i syntezy. – Nie zwracanie uwagi na nieprawidłową wymowę dziecka – rodzice czekają, aż dziecko „wyrośnie” z problemu. – Naśladowanie nieprawidłowego wzorca mowy – przypomnijmy, że maluszek uczy się mówić od najbliższego otoczenia i trudno uniknąć zaburzeń u dziecka, którego rodzice mówią infantylnie, niechlujnie, zbyt szybko, z błędami.    – Zaburzenia kinestezji artykulacyjnej (tzn. wzorców ułożeń narządów mownych, właściwych dla poszczególnych głosek). – Przedłużony odruch wskazywania może hamować lub ograniczać mówienie. Młodsze dzieci pytane: – Co chcesz? Gdzie to leży? – zazwyczaj wyciągają palec i pokazują, ewentualnie dodając: „to, tu, tam…” itp. Jednak gdy występowanie odruchu przedłuża się, dziecko ma utrudnione wejście w następny etap rozwoju mowy. Oczywiście pięcio- i sześciolatki mówią więcej, ale często przy opisywaniu obrazka lub historyjki obrazkowej pokazują palcem i mówią: „tu, to, tamto”. Aby wyrobić u maluszka nawyk mówienia i wycofać nadmierne wskazywanie, starajmy się zadawać pytania zmuszające do odpowiedzi, np.: – Obok czego leży miś? Pod czym leży piłka? Jeżeli nie można uniknąć pytań: – gdzie?, co? Możemy spróbować przytrzymać ręce dziecka (niektóre  próbują wówczas pokazywać brodą, nosem, nawet stopą) i zadawajmy pytania dodatkowe. Wnioski są dość oczywiste? Lepiej zapobiegać niż leczyć. Zbyt długie karmienie z butelki, ssanie smoczka dłużej niż do 18-ego miesiąca życia, powoduje nieprawidłowe połykanie, bez pionizacji języka. Niemowlę połykając angażuje wszystkie mięśnie twarzy, a język trzyma pomiędzy wałkami dziąsłowymi. Niemowlęcy sposób połykania powinien zanikać wraz ze wzrostem zębów mlecznych, kiedy to praca języka, żuchwy i warg zaczyna przystosowywać się do nowego rodzaju pokarmów (coraz twardszych i wymagających wstępnej obróbki w jamie ustnej). Przedszkolak połyka już jak osoba dorosła, tzn. język jest spionizowany, mięśnie żujące napięte, a mięsień okrężny warg rozluźniony. Infantylny sposób połykania utrzyma się jednak, jeżeli dziecko będzie karmione z butelki nawet raz dziennie powyżej 18 miesiąca życia, będą stosowane gryzaki i puste smoczki, dziecko będzie ssało palec lub będzie karmione pożywieniem w formie papek. To z kolei prowadzi do zaburzeń wymowy (seplenienia, rotacyzmu)  i wad zgryzu. I tu rada dla rodziców – zwracajmy uwagę na połykanie (języka podczas połykania nie powinno być widać!), zadbajmy o jak najwcześniejsze karmienie dziecka kubeczkiem lub łyżeczką. Starszy maluch, który już potrafi gryźć, powinien jak najwięcej chrupać. Należy mu to umożliwić, podając dużo twardych pokarmów, takich jak jabłko, marchewkę, skórkę od chleba.
 artykuł ze strony: dziecirosna.pl

Różnice w profilu osoby oddychającej przez nos i przez usta. Który bardziej Wam się podoba?

Mouthing to okres w życiu dziecka polegający na własnej stymulacji oralnej. Własna dłoń, dłoń czy palec rodzica, własna stopa, przedmioty niejadalne i gryzaki – to zwykle trafia do buzi niemowlęcia. Dzieje się tak, ponieważ wnętrze jamy ustnej jest najmocniej wyposażone w receptory czuciowe. W ten sposób dziecko poznaje swoje ciało i otoczenie, ale również w ten sposób poznaje różnorodne cechy przedmiotów.
Dlaczego dziecko ssie kciuk?
„Ssanie to czynność, w trakcie której dzieci się uspokajają, wyciszają, czują się bezpiecznie i komfortowo. Starsze dzieci w ten sposób manifestują najczęściej swoje znudzenie, znużenie, zmęczenie lub redukują napięcie. Zazwyczaj nawyk ten nie jest związany z zaburzeniami sensorycznymi w obrębie jamy ustnej. Jeśli jednak, poza dużym natężeniem ssania, coś nas niepokoi, warto skonsultować się z neurologopedą lub terapeutą integracji sensorycznej.

Skąd właściwie się on bierze?
Problemy emocjonalne dziecka (stres, trudne przeżycia).
– Rozładowanie napięcia – ssanie kciuka jest dla dziecka relaksujące i uspokajające.
– Odruch – odruch ssania to jeden z podstawowych odruchów człowieka, który pozwala mu przetrwać. Jest on normalny i naturalny, o ile nie przechodzi w nawyk.

Naśladowanie rówieśników czy rodzeństwa.

Jakie mogą być skutki ssania kciuka?
– Próchnica.
– Osłabienie mięśni warg oraz języka.
– Przedostawanie się bakterii z rączek do jamy ustnej.
– Powstanie zgryzu otwartego.
– Zgryz otwarty bardzo często skutkuje seplenieniem międzyzębowym (wada wymowy).
– Nieprawidłowy (niemowlęcy) typ połykania.
Na czym ogólnie polega leczenie takiej podwrażliwości?
Na pewno ten deficyt powinien zostać zdiagnozowany przez specjalistę – neurologopedę lub terapeutę integracji sensorycznej. Zazwyczaj dzieci te potrzebują silniejszych bodźców w obrębie jamy ustnej. Dostarczać je możemy poprzez jedzenie (wyraziste smaki, faktury, odpowiednią temperaturę posiłków), stymulację termiczną – ciepłem czy zimnem  lub też podczas mycia zębów (często dzieciom proponujemy mycie zębów szczoteczką elektryczną). Terapia musi być jednak dokładnie zaplanowana i powinna przebiegać etapami wyznaczonymi przez eksperta. Zawsze techniki dobieramy indywidualnie do potrzeb dziecka.

Jak odzwyczaić dziecko od tego nawyku?
Odruch ssania, z którym dziecko przychodzi na świat, zaczyna zanikać około 6 miesiąca życia. Całkowicie zaniknąć powinien (w znaczeniu silnego odruchu, nie umiejętności) właśnie między 1 a 2 rokiem życia.
Jest kilka metod oduczania ssania kciuka: metody główne oraz te, które – według mnie – należy nazwać wspomagającymi. „Gorzki paluszek”, wkładanie rękawiczek lub zaszywaniu rękawów piżamy można nazwać „strażnikami kciuka”. One mają dziecku przypominać, że uczymy się nie ssać kciuka. Zastosowane jako jedyna metoda u większości dzieci będą nieskuteczne.

U młodszych dzieci do drugiego roku życia praca jest trudniejsza i trwa o wiele dłużej. Najczęściej sprawdzają się „ strażnicy kciuka” i zastosowanie prostego leczenia ortodontycznego (np. płytka przedsionkowa). Młodsze dzieci głównie zabawiamy, odwracamy ich uwagę:
– Na początek spróbuj uznać zasadę pochwały zamiast nagany – zamiast za każdym razem powtarzać “nie do buzi” i “wyjmij ten palec”, postaraj się reagować właśnie wtedy, kiedy dziecko tego nie robi: “brawo, nie trzymasz w buzi paluszka!”.
– Uświadamiaj dziecko, w prosty i obrazowy sposób opowiadając o bakteriach i zarazkach, które są na naszych rączkach choć ich nie widać. Kiedy dostaną się do buzi, mogą spowodować, że “buzia będzie chora” i trzeba będzie zażywać lekarstwo.
– Można wypróbować dostępne w aptece gorzkie płyny, którymi smaruje się paluszki.
Tablica z punktami – umieszczamy w domu tablicę/plakat i codziennie zaznaczamy, czy  udało się wytrzymać bez ssania palca. Ostateczną nagrodę możecie wymyślić sami.
– Spróbuj szybko zajmować uwagę dziecka za każdym razem kiedy zauważysz u niego palec w buzi.

U starszych dzieci nie sprawdzają się strategie napominania, używania określeń – „ależ to brzydko”, „nie ssij kciuka”, „jesteś już duża, to nieładnie”. Warto nagradzać dziecko za to, że kciuka nie ssie. Mówiąc o nagrodach mam na myśli wspólny czas, spacer, coś ulubionego, niekoniecznie zabawki, lalki czy słodycze. Zastosowanie tej strategii wymaga umówienia się z dzieckiem i wyjaśnienia jego zadania. Bo niewątpliwie jest to dla dziecka zadanie.”
Odzwyczajanie od ssania kciuka dziecka, które już ma 4 i więcej lat i chodzi do przedszkola opiera się głównie na tłumaczeniu dlaczego nie powinno się tego robić, oczywiście nie zaburzając jego samooceny, tzn. nie wyśmiewając dziecka, tylko negując jego zły zwyczaj. Dopiero tłumaczenie, wyjaśnianie, przypominanie i wprowadzenie znanych tzw. Tradycyjnych sposobów, czyli np. smarowania palca gorzkim płynem lub stosowanie specjalnej nakładki na palec, może przynieść jakiekolwiek efekty. Jeśli dziecko nie wie dlaczego zabrania mu się czegoś, co sprawia mu przyjemność, służy jego samoregulacji, to nie pozbędzie się nawyku, który jest dla niego bezwiedny. Potrzebuje takiej wiedzy i świadomości, by do sposobów mechanicznych włączyć też swoją silną wolę i rozum, co „powinno”, co „musi”, a czego „nie może” robić. U wielu dzieci dobre efekty przynosi stosowanie nakładki „Dr Thumb„, oczywiście po uprzedniej rozmowie z dzieckiem w jakim celu ma być stosowana. Jednak minusem jest tu dosyć wysoka cena i mała dostępność nakładki.

Aby skutecznie pomóc dziecku należy poznać przyczynę szkodliwego nawyku, obserwować w jakich momentach dziecko najczęściej ssie kciuk, czy wtedy, gdy jest zdenerwowane, smutne, czy może z nudów. Zwykle dziecko ssie palec, by się wyciszyć, dostarczyć sobie stymulacji i radości, w ten sposób się samoreguluje i dostarcza sobie poczucie bezpieczeństwa. Trzeba więc określić w jakim celu dziecko wykorzystuje ssanie. By wycofać nawyk trzeba dostarczyć dziecku innych możliwości i sposobów osiągania tego celu. Najlepiej bezpośrednio z dzieckiem ustalić co sprawia mu porównywalną radość, np. głaskanie miękkiego pluszaka, ściskanie „gniotka„, można mu zaproponować i zaprezentować kilka podobnych sposobów wyciszenia i wspólnie ustalić strategię działania.
Nauczycielka w przedszkolu powinna przypominać dziecku o zaprzestaniu ssania, przypominać o innych ustalonych możliwościach wyciszenia się, aż z czasem wejdzie to w nawyk dziecka. Złe przyzwyczajenie należy zastąpić dobrym i nie pozwalać na powracanie do nieodpowiednich praktyk, nie zostawianie na nie przestrzeni w ciągu dnia tak, by dziecko z nudów nie sięgało po kciuk. Najłatwiej kontrolować dziecko i przypominać mu o usunięciu palca z buzi w czasie codziennych aktywności zajmując ręce dziecka, np. wykonywaniem prac plastycznych, spełnianiem ważnego zadania, jak np. trzymanie książki podczas wspólnego czytania, podawanie naczyń podczas przygotowywania wspólnego posiłku, itp. Takie proste zadania uniemożliwiają ssanie kciuka, jednak są to sposoby dobre „na chwilę”, nie spowoduje to całkowitego wycofania się nawyku. Przypominanie jest tylko etapem utrwalania tego, co dziecko musi wypracować samo łącząc swoją silną wolę z ograniczeniem dostępności palca do ssania, np. z pomocą nakładki na palec/dłoń.
Informacje zaczerpnięto ze strony: www.wymagajace.pl/ssanie-kciuka/\ ,    www.logopedarybka.pl

Kilka praktycznych informacji, których przestrzeganie ma wpływ na rozwój komunikacji Dziecka 😄🗣
Jak przekształcić ćwiczenia w zabawę!
Nie wychodźmy z domu, ale dbajmy o interakcje z innymi osobami!!!