Grupa IV

Świętujemy pierwszy dzień lata – wyjście na lody

Wakacyjny numer gazetki „Echo Przedszkola nr 71”

Zapraszamy do zapoznania się z wakacyjnym numerem naszej gazetki „Echo Przedszkola” podsumowującym rok szkolny 2021/2022. Plik do pobrania w formacie pdf z naszej strony.

Echo Przedszkola

Nasze małe i duże sukcesy – zajęcia dodatkowe

Rozstrzygnięcie konkursu „Edukacja i kultura za pan brat” w ramach projektu „Otwarci na kulturę” – 2 miejsce naszego Przedszkola.

Z wizytą u seniorów – teatrzyk o dobrym wychowaniu

Festyn Rodzinny

Kolorowy Dzień Dziecka 🙂

Kulturalna Zerówka na Śląskiej

Zapraszam do zapoznania się z artykułem, który został opublikowany na łamach Stowarzyszenia Sąsiedzkie Włochy!

http://wlochy.org.pl/wiadomosci/kulturalna-zerowka-slaskiej/

http://wlochy.org.pl/

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc czerwiec 2022

  1. Zapoznanie z wybranymi zwierzętami żyjącymi na sawannie oraz  z wybranymi gatunkami roślin egzotycznych;
  2. Kształtowanie nawyku właściwego zachowania się w ZOO,
  3. Zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi, które można zobaczyć w ZOO,
  4. Poznawanie różnych właściwości papieru i metali, zapoznanie ze sposobami ponownego wykorzystania plastikowych przedmiotów i szkła,
  5. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie latem,
  6. Poznawanie cech krajobrazu górskiego, nadmorskiego i Pojezierza Mazurskiego,
  7. Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na wakacjach.

Wycieczka do Powsina 🙂
Podczas wycieczki czekały na nas wspaniałe atrakcje . Wykonaliśmy piękne ekologiczne siatki. Podziwialiśmy zwierzątka, słuchaliśmy różnych ciekawostek dotyczących zwierząt oraz mogliśmy je pogłaskać i nakarmić. Odbyły się również zajęcia ekologiczne. Spędziliśmy cudowny dzień na świeżym powietrzu pełnym zabaw i dobrego humoru 🙂

Zakończenie programu „Poznajemy Kontynenty”.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją podsumowującą nasz całoroczny projekt „Poznajemy Kontynenty”.

https://www.canva.com/design/DAE2Sn4dMXI/JPwGwtYeb4yCZ2iT_LnCPQ/view?utm_content=DAE2Sn4dMXI&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

Prezentacja plakatów „Zwierzę Australii”- zadanie z programu „Poznajemy Kontynenty”

Urodziny Mai

Zadanie z programu „Poznajemy Kontynenty”.

Dzieci obejrzały film o rdzennych mieszkańcach Australii – Aborygenach. Ozdobiły bumerang metodą kropkowania.

Z wizytą u seniorów

Kolorowy dzień w przedszkolu

Imieniny Ignacego

Dzień Książki

Dzieci poznały różne rodzaje książek oraz etapy powstania książki. Tworzyły zakładki. Zapoznały się z regulaminem czytelnika. Prezentowały na forum grupy swoje ulubione książki.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc maj:

  • zapoznanie z wybranymi zabytkami na świecie
  • poznawanie ciekawostek na temat zabytków architektonicznych Europy
  • wzbogacanie wiedzy o motylach
  • poznanie wybranych roślin i zwierząt żyjących na łące
  • prezentowanie wiedzy osobistej o mamie
  • dostrzeganie podobieństw między członkami rodziny
  • kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych
  • zapoznanie z pojęciem przyjaźni

Urodziny Rozalki

Wycieczka do biblioteki na zajęcia plastyczno- czytelnicze 🙂

Dzień Ziemi w naszej grupie – 22.04.2022r.

W piątek obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Dzieci segregowały śmieci, układały historyjkę obrazkową oraz puzzle. Wysłuchały wiersza „Sznurek Jurka” oraz stworzyły wspólną kolorowankę do historyjki „Ekologiczny Czerwony Kapturek”.

Zajęcia logorytmiczne

Urodziny Michała

Akcja „Włochowska WielkaMoc”

Dziękujemy zaangażowanym Przedszkolakom za przekazanie swoich pięknych ozdób wielkanocnych dla osób potrzebujących.

Konkurs „Wielkanocne jajo”

Warsztaty kreatywne „Tworzenie świeczek zapachowych”

Wysialiśmy rzeżuchę

Poznajemy Japonię – zadanie z programu „Poznajemy Kontynenty”

„Przyprawowy zawrót głowy – poznajemy Indie” – wykonanie zadania z programu „Poznajemy Kontynenty”

Sadzimy cebulę 🙂

Skąd się bierze papier?- oglądanie filmu edukacyjnego 🙂

Wiosna

Przygotowujemy ozdoby wielkanocne dla potrzebujących – akcja charytatywna Włochowska WielkaMoc

Zabawy z psycholog

Praca plastyczna „Krowa”

Zajęcia języka angielskiego

Drugie zadanie z programu „Poznajemy Kontynenty” – wykonanie latawca

Gimnastyka na powietrzu

Tydzień Matematyki w naszej grupie (21.03-25.03)

Dzieci grały w gry planszowe, kodowały, liczyły do 100, uzupełniały karty pracy, kolorowały wg kodu, grały w sudoku oraz kółko i krzyżyk.

Warsztaty tworzenia pisanek w Fabryce Fogiel

Warsztaty „Ogród w słoiku”

Uczestnicy konkursu „Miś – bohater literacki”

Urodziny Pawła

Projekt edukacyjny „Poznajemy Kontynenty”- zadanie marcowe „Poznajemy Chiny”.

Dzieci poznały tradycje i symbole chińskie. Słuchały chińskiej muzyki relaksacyjnej, obejrzały film edukacyjny o Chinach. Odwzorowywały pismo chińskie.

Konkurs plastyczny „Miś – bohater literacki”

Wykonaliście fantastyczne prace. Ich ilość była dla nas miłym zaskoczeniem (aż 18 prac!). Jesteście kreatywnymi przedszkolakami. Dziękujemy Rodzicom za zaangażowanie.

Zajęcia rytmiki

Sport to zdrowie 🙂

Oglądamy film o dinozaurach 🙂

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec 2022r.

  1. Utrwalanie znaczenia przysłowia „W marcu jak w garncu”. Zapoznanie z piosenką „Żartowniś marzec”. Nauka oznaczania zjawisk atmosferycznych.
  2. Zapoznanie z wybranymi ptakami wędrownymi. Zapoznanie z oznakami wiosny oraz z tradycją obchodów pierwszego dnia wiosny.
  3. Zapoznanie z etapami powstawania chleba, sera białego, wełny, papieru.
  4. Zapoznanie ze zwyczajami świąt wielkanocnych. Nauka układania własnych życzeń. Przypomnienie zasad savoir-vivre’u przy stole.

Konkurs plastyczny „Miś – bohater literacki”.

Dzień Indiański – zadanie na luty z programu „Poznajemy Kontynenty”

Dzieci wykonały taniec indiański z wykorzystaniem instrumentów. Brały udział w podchodach oraz zrealizowały zadania indiańskie (poznały zwyczaje indiańskie, słuchały muzyki Indian, powtarzały ruchy po indiańskim wodzu, wymyślały imiona indiańskie i okrzyki bojowe). Chętne dzieci zaprezentowały taniec indiański.

Dzień Dinozaura

Dzień Indiański – zadanie na luty z programu „Poznajemy Kontynenty”

Urodziny Łukasza 🙂

Urodziny Frania 🙂

Tworzymy książeczki „Cyfry Supersmyka”

Zajęcia rytmiki

Smakowite ciasteczka – praca plastyczna

Urodziny Frania

Urodziny Magdy

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc luty 2022

  1. Poznanie wybranych zawodów; wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku.
  2. Ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny
  3. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  4. Poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków.
  5. Zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
  6. Poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata

Konkurs „Naszyjnik kwiatowy”- zadanie z programu „Poznajemy Kontynenty”

Wszystkim uczestnikom gratulujemy wspaniałych prac.

Mecz piłki nożnej

Słuchanie opowiadani ,,Przygotowanie do balu karnawałowego”
Od kilku dni Staś z utęsknieniem zaglądał do kalendarza. Na szczęście bal karnawałowy w przedszkolu zbliżał się wielkimi krokami. Chłopiec codziennie oglądał z zachwytem strój, w którym miał wystąpić. Na pewno żaden kolega z grupy nie będzie miał czegoś takiego na sobie!
– Mamo, ten strój jest ekstrasuperwystrzałowy! I wiesz, jak go nazwałem? Nie zgadniesz! To jest gadżetosuperkosmo!
– Jak go nazwałeś? Możesz powtórzyć? dopytywała się mama.
– Gadżetosuperkosmo! Ma pełno świecących gadżetów, jest superodlotowy i przypomina strój kosmonauty! Po prostu jest doskonały!
– To ja może ten gadżetosuperkosmo upiorę? Tyle razy już go przymierzałeś, że ciut się przybrudził, a przecież musiszwyglądać wystrzałowo, prawda? – dodała mama, zabrała strój i poszła od razu do łazienki.
Chłopiec kończył stawiać wieżę z klocków, gdy usłyszał przerażony głos mamy. – To niemożliwe! I co my teraz zrobimy?
– Mamusiu, co się stało? -zapytał Staś, jak tylko przybiegł do łazienki.
– Twój strój… znaczy… gadżetosuperkosmo skurczył się w praniu… raczej się w niego nie zmieścisz…
Szlochający Staś wybiegł z łazienki i rzucił się na swoje łóżko.
– To koniec! Nie pójdę jutro na Bal! Nie mam przebrania! A tak chciałem wygrać konkurs na najfajniejszy kostium…
Do pokoju wszedł dziadek, zaalarmoany płaczem chłopca, a tuż za mim – mama i siostra.
Każde z nich zastanawiało się , jak pomóc Stasiowi.
– Może zrobimy z kartonu czołg?- powiedział dziadek. – A ty zostaniesz czołgistą! Mam w swoim pokoju karton odpowiedniej wielkości.
– A może zostaniesz bajkowym barankiem? Mam do tego odpowiedni sweter. Wygląda jak prawdziwe barankowe futerko- dodała mama.
Wreszcie odezwała się Zosia.- Ja chyba mam lepszy pomysł. Stasiek, zostaniesz kowbojem!
Konia zrobimy z miotły! na głowę założymy ci kapelusz mamy- ten z nad morza. Będziesz wyglądał super!
– Chyba Stasiowi nie podobają się nasze pomysły- westchnął dziadek, patrząc osowiałego wnuka.
W tym czasie tata przeszukiwał kuchenne szafki i szuflady. Po chwili wpadł do pokoju, wymachując drewnianą łyżką.- Abrakadabra! Zamienimy cię w czarodzieja! Oto twoja magiczna różdżka!
– To ja już nie wiem, kim mam zostać…- Zastanawiał się załamany Staś.
Nagle pojawiła się babcia, niosąc w ręce stare prześcieradło.- A może to się przyda?- zapytała wnuka i porozumiewawczo mrugnęła do niego.
– Babciu, mam zostać duchem?- zapytał cichutko, ale widać było, że pomysł coraz bardziej mu się podoba.- Będę duchem!- zawołał radośnie. – Dzięki tobie już wiem, za kogo się przebiorę!- dodał i przytulił się do niej z całych sił. – Mamo, a może gażetosuperkosmo oddamy cioci Ewie? Jeszcze wczoraj mówiła, że w dalszym ciągu nie ma pomysłu na strój dla Maksia.
– Świetny pomysł, synku. Na niego strój na pewno będzie dobry!Od tej pory nasze rodziny będą strzegli super duch i gażetosuperkosmo! Już nam nic nie zagraża.

Pytania do wiersza:
1. Jaki był wymarzony strój Stasia?
2. Dlaczego Staś tak bardzo zmartwił się tym, że strój się skurczył?
3.Jakie pomysły na przebranie karnawałowe mieli bliscy Stasia?
4. Jakich przedmiotów chcieli użyć do zaprojektowania stroju?
5. Który z pomysłów spodobał się Stasiowi?
6. Jaki strój wy zrobilibyście ze starego prześcieradła?
7. Czy kiedykolwiek zaprojektowaliście i wykonaliście swój własny strój karnawałowy? Czy to łatwe zadanie?

Obejrzyj obrazek.
-W jakim wydarzeniu uczestniczą dzieci?
– Popatrz na dzieci, wskaż, które elementy nie pasują do ich przebrań. Czy potrafisz powiedzieć, kto jest ich właścicielem?
– Które dziecko nie wymieniło się żadnym elementem swojego stroju?
– Powiedz, jaki jest twój wymarzony strój na bal karnawałowy?

  • Popatrz na dekoracje karnawałowe. Dorysuj elementy tak, aby poziomo i pionowo nie powtarzały się żadne dekoracje.
  • Popatrz na połowę maski. Policz figury. Dorysuj brakującą, taką samą połowę maski. Pokoloruj rysunek.
  • Pisz po śladach poznanych liter. Przeczytaj.
  • Rysuj szlaczek po śladzie.
  • Powiedz, co jest przedstawione na zdjęciach. Połącz zdjęcia w kolorowych ramkach ze zdjęciami przedmiotów i roślin, w których ukryły się ich nazwy.
  • Przeczytaj sylaby. Połącz sylaby w pomarańczowym kolorze tak, aby utworzyły wyraz. Połącz sylaby w zielony kolorze tak, aby powstał drugi wyraz. Odszukaj w naklejkach sylaby. Naklej je w pustych polach tak, aby tworzyły zdania. Powiedz, co lubią Pola i Olo. A co ty lubisz?

Głoska y jest samogłoską i oznaczamy ją kolorem czerwonym.
Dzieci wymawiają głoskę y – długo i krótko.

Karty pracy, cz.2, s. 82.
– Pokoloruj rysunki, których nazwy zawierają głoskę y.
– Podziel nazwy zdjęć na głoski. Pokoloruj na czerwono okienka – miejsca występowania głoski y. Policz głoski y.
– Przeczytaj sylaby.
– Podkreśl na czerwono litery y,Y w wyrazach.

Karta pracy, cz. 2, s. 83
– Obejrzyj ilustrację.
– Przeczytaj tekst.

Zeszyt Supersmyka ( biała książeczka)
Napisz litery y,Y po śladach i samodzielnie.

Dziś mamy wielkie święto każdej Babci jutro zaś dzień Dziadka 🙂 Kochani złóżcie życzenia, zaśpiewajcie piosenkę 🙂
Pokolorujcie kolorowankę.

Zabawy z piłkami
Propozycję zabaw:

  • Trafianie piłką do pojemnika na pranie, do wiaderka po farbie itp. Dzieci rzucają piłkę najpierw prawą ręką , potem lewą a na koniec obiema rękami. Można zliczać punkty.
  • Toczenie piłeczki pingpongowej oddechem. Dziecko poruszając się na czworaka dmucha w piłeczkę, popychając ją w wyznaczonym kierunku. Celem może być np. wprowadzenie i zatrzymanie piłeczki na kartce papieru. ( można również zrobić tor z masy solnej, plasteliny)
  • Rzucajcie z dzieckiem do siebie piłkę, jednocześnie podając na głos kolor . Piłkę trzeba załapać, chyba że rzucający wypowie wybrany wcześniej kolor, np. czerwony. Wtedy nie wolno złapać piłki!
    ( zabawy można modyfikować, ustalić z dzieckiem wspólne zasady )

    Miłego dnia 🙂

Propozycja zadań na dziś:)

Wiersz Jadwigi Koczanowskiej ,,Dziadek”

Dziadek ma takie dobre oczy
i uśmiech ciepły jak słoneczko,
wszystko potrafi, wszystko umie,
więc dziadka kocha każde dziecko.

Z dziadkiem wędrować, dziadka słuchać
to dla każdego wnuka szczęście,
dlatego Cię prosimy, dziadku,
bądź z nami dłużej,więcej, częściej.

Dziadek zna wszystkie drzewa w parku,
i tak ciekawie opowiada
o dinozaurach, o kosmosie,
o samochodach i owadach.

Recytacja wiersza Doroty Gellner ,, Dla babci”
Siadaj, babciu, siadaj blisko.
Zaraz ci opowiem wszystko.
Prawie całą noc nie spałam,
bo prezenty wymyślałam.
Na kanapie się kręciłam,
aż dla Ciebie wymyśliłam:
z lodu broszkę i korale,
i śniegowe cztery szale,
dziesięć czapek w śnieżną kratkę
i lodową czekoladkę.
Jak nie będzie ci smakować,
to mnie możesz poczęstować!

Karta pracy, cz. 2, s.86
– Rysuj szlaczek po śladzie.
– Pomóż babci dokończyć krzyżówkę. Odszukaj w naklejkach brakujące litery. Naklej je w odpowiednich miejscach krzyżówki. Odczytaj hasło, a dowiesz się jaki jest ulubiony deser babci.
– Dziadek ćwiczy pamięć. Poćwicz razem z nim. Zapamiętaj cyfry i ich układ. Gdy rodzic da ci znak, zakryj tabelkę z lewej strony i postaraj się przepisać cyfry w takim samym układzie do tabelki z prawej strony.
Pole z cyfrą 9 pokoloruj kredką w swoim ulubionym kolorze.

Karta pracy, cz. 2, s. 87.
-Popatrz na obrazki. Te, na których dziadkowie pomagają wnukom, zaznacz czerwoną kropką. Obrazki, na których wnuki pomagają dziadkom, zaznacz niebieską kropką. Narysuj w pustym okienku, w jaki sposób pomagasz swoim dziadkom.

Obejrzyjcie filmik 🙂

Kochani czas na chwilę gimnastyki 🙂 obejrzyjcie filmik i spróbujcie wykonać wspólnie zadania 🙂

Drzewo genealogiczne. Co to takiego? – posłuchajcie 🙂

Zadanie dla chętnych 🙂
Stwórzcie z pomocą rodziców drzewo genealogiczne swojej rodziny . Pomysły swoich prac wyślijcie na maila grupowego:) Miłej pracy 😀

Urodziny Ksawerego:)

Podsumowanie projektu „Otwarci na kulturę”- Kulturalna zerówka

Zakończyliśmy projekt „Otwarci na kulturę”. Przesyłamy Państwu efekty naszej pracy w postaci prezentacji.

https://www.canva.com/design/DAE1CYAl0u8/KdBjALtIwEMWh6bJEk2ABQ/view?utm_content=DAE1CYAl0u8&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

Dzień biały w przedszkolu

Bal Karnawałowy 😀

Zadanie na styczeń z programu „Poznajemy Kontynenty” – wykonaj naszyjnik kwiatowy

Jasełka w grupie 4

Zajęcia dydaktyczne „Pory roku”

Zamierzenie dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń 2022

1. rozwijanie słuchu fonematycznego

2. rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter

3. zapoznanie ze sposobami mierzenia czasu

4. rozwijanie myślenia przestrzennego,

5. rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych

6. zapoznanie że sposobami dbania o zwierzęta zimą

7. poznanie tradycyjnych zabaw naszych babć i dziadków

Propozycje pracy zdalnej – 23.12.2021r.

Zapraszam do wykonania świątecznych zadań matematycznych.

Obejrzyjcie filmik 🙂

Ludwik Jerzy Kern – „Śnieg”
Czy wam nie przyszło nigdy do głowy, 
że śnieg powinien być kolorowy? 
Albo zielony, albo czerwony, 
liliowy albo beż. 
Śnieg ten lepiłoby się wspaniale, 
a bałwan biały nie byłby, ale 
albo zielony, albo czerwony, 
liliowy albo beż. 
Śnieżki tak samo w zimowej porze 
byłyby wtedy w jakimś kolorze: 
albo zielone, albo czerwone, 
liliowe albo beż. 
Bardzo kolory by się przydały, 
a tu tymczasem wciąż pada biały, 
biały bielutki, miękki mięciutki, 
świeży, świeżutki śnieg.

Zabawy na śniegu

Kochani przyjrzyjcie się ilustracji i odpowiedzcie na kilka pytań:)

Jaka pora roku przedstawiona jest na ilustracji?
Po czym poznałeś ?
Jakie święta obchodzimy zimą?
Co jeszcze kojarzy Ci się z zimą?

Wysłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Wigilia”
Zbliżały się święta Bożego Narodzenia. Od tygodnia wszyscy domownicy byli bardzo zajęci. W kuchni pachniały kapusta z grzybami, makowiec, sernik z brzoskwiniami i wiele innych przysmaków. Mama upiekła pierniczki i w niektórych zrobiła dziurki, żeby można je było zawiesić na świątecznym drzewku obok bombek, gwiazdeczek i anielskich włosów.
– Najwyższy czas ubrać choinkę- powiedziała mama.
Tata wsadził jodłę do wielkiej donicy z ziemią, tak żeby można było ją podlewać. Dzięki temu mogła by stać dłużej, a jej igiełki były zielone i pachnące. Potem oplótł jodełkę sznurem kolorowych lampek i sprawdził, czy żadna nie jest przepalona.
– Wszystkie świecą!- Reszta należy do was- stwierdził tata, przynosząc dzieciom pudełka z bombkami i innymi ozdobami. Rodzeństwo z radością rozpoczęło ubieranie choinki, bo to było ich ulubioną rodzinną tradycją.
– Ciekawe dlaczego świątecznym drzewkiem zawsze jest jodła albo świerk?- zastanawiała się głośno Lena. – Może dlatego, żeby w domu pachniało lasem? Jak myślicie? I dlaczego na stole musi być zawsze dwanaście potraw, a nie na przykład sześć? Przecież nie damy rady wszystkich spróbować.
– Mhm…- mruknął Antek.
– Pozostali nic nie odpowiedzieli, bo każdy był zajęty swoimi własnymi sprawami. Janek cały czas zastanawiał się nad tym, czy noszenie toreb z zakupami sprawiło, że urosły mu mięśnie. Jak na prawdziwego sportowca przystało , już tydzień wcześniej postanowił pobić światowy rekord szybkości w … robieniu przedświątecznych porządków; pomógł tacie umyć okna, odkurzył dywan w salonie i poukładał swoje ubrania w szafie. Od dawna trenował koszykówkę i zależało mu na dobrej sprawności, więc co chwilę podskakiwał, żeby zawiesić ozdoby na najwyższych gałązkach.
– Łap!- krzyknął Janek do brata i udał, że rzuca do niego bombkę. Antek jednak nie dał się nabrać, tylko spokojnie nawlekał pierniczki na nitki. W przeciwieństwie do Janka , martwił się, czy wybrane przez niego prezenty zadowolą najbliższych. Czy tata ucieszy się z nowej książki o kosmosie? Czy mamie spodoba się namalowany przez Antka obrazek? Czy rodzeństwo zainteresuje się kupioną przez niego grę o nazwie ,,Mądra flądra”? I co ważnego powinien powiedzieć, kiedy będzie składał świąteczne życzenia?
Niespodziewanie Urwis, jamnik, który uwielbiał się bawić, chwycił zębami największą gwiazdę i próbował rozerwać ją na kawałki.
– Oddaj, to nie jest kość!- powiedziała Lena i odebrała psu zdobycz.
Rozbrykany urwis potrącił ogonem najniższą gałązkę i zbił wielką srebrzystą bombkę.
– Tak nie wolno!- powiedziała Lena.- Może porozmawiamy o tym w czasie wigilii? Co ty na to, Urwisku? Podobno zwierzęta mówią wtedy ludzkim głosem.
– Strasznie hałasujecie- stwierdził ze smutkiem Antek, bo właśnie pokruszyły mu się dwa pierniczki.
W tej samej chwili do pokoju weszła Ola. Położyła na stole świątecznym obrus, a pod nim sianko. Uśmiechnęła się do wszystkich.
– Wiecie, o czym pomyślałam? O tym jak, miło być z wami i jakie to szczęście, że możemy te święta spędzić razem. Mama, tata i my. Dzieci spojrzały na siostrę. Po jej słowach wszyscy poczuli spokój i radość. Choinka była już ubrana i migotała, jakby nosiła na sobie sukienkę uszytą z promieniami słońca . Za oknem padał śnieg, który otulił bielą drzewa i ulice, a w domu pachniało lasem i pysznym jedzeniem.
– Kto mi pomoże nakryć do stołu ?- zapytała Ola.
– Wszyscy!- odpowiedziało rodzeństwo.- Przecież to nasze wspólne święta.

Pytania do wiersza:
1. W jaki sposób bohaterowie opowiadania przygotowali się do świąt Bożego Narodzenia?
2. Co było dla nich najważniejsze w tych przygotowaniach?
3. Na co zwróciła uwagę Ola?
4. Jak wy przygotowujecie się do świąt?
5. Co lubicie najbardziej w tych przygotowaniach?

Poznajcie literę b,B; małą i wielką, drukowaną i pisaną.

Obejrzyjcie obrazek i odpowiedzcie na pytania:
1. Jak dzieci obchodzą święta Bożego Narodzenia?
2. Czy wszyscy spędzają święta tak samo?
3. Czy masz już plany na te święta?
4. Narysuj w pustej chmurce, co będziesz robił w święta. (książka niebieska strona 42-43)

Ortofoniczny kalendarz adwentowy

17.12 – Wyjeżdżamy na święta

Wyjeżdżamy na święta (powtarzamy dźwięki):

  • pociągiem – czuczuczuczu
  • autobusem – uuuuuuuuu
  • samochodem – brum brum brum
  1. Doświadczenie: „Co znajduje się w pustej butelce?”
    Pustą butelkę zanurzamy do miski z wodą.
    Z otworu szyjki wylatują bąbelki. Powietrze mimo, że go nie widzimy jest wszędzie obecne, otacza całą kulę ziemską ( pokaz gestem obszaru atmosfery znajdującej się wokół ziemi- globus). Powietrze znajduje się nie tylko na zewnątrz nas, ale jest obecne również w środku przedmiotów.
    Tlen to jeden z gazów znajdujących się w powietrzu. Jest on niezbędny do życia ludziom, zwierzętom i roślinom. Człowiek potrzebuje powietrza. Powietrze wciągamy nosem do płuc. W płucach, tlen z powietrza dostaje się do krwi, a krew przenosi go do wszystkich części ciała

 Człowiek potrzebuje powietrza. Powietrze wciągamy nosem do płuc. W płucach, tlen z powietrza dostaje się do krwi, a krew przenosi go do wszystkich   części ciała.

Obejrzyjcie filmik:

Dlaczego ważne jest abyśmy dbali o czyste powietrze :)?

Czym jest SMOG? i dlaczego musimy dbać o czyste powietrze każdego dnia?- obejrzyjcie filmik

Praca plastyczna : Jak możemy dbać o powietrze ?:) – format pracy dowolny.

Rozwiązanie zagadki:
Jestem pożyteczny, lecz wyrządzam też szkody,
daję ludziom ciepło i boję się wody. (ogień)

Wysłuchanie historii Jacka i Agatki pt. ,,Wybuchł pożar – wzywamy straż pożarną”.
,,Pewnego pochmurnego popołudnia Jacek i Agatka zostali sami w domu, bo rodzice musieli na chwilkę wyjść. Dzieci bawiły się swoimi ulubionymi zabawkami. Ale po jakimś czasie zabawa zaczęła im się już nudzić. Agatka poszła do drugiego pokoju oglądać książeczki, a Jacek zniecierpliwiony tym, że rodziców nie ma tak długo, a mieli przecież wyjść tylko na chwilkę, zaczął chodzić po mieszkaniu bez większego celu. Nagle jego uwagę przykuło małe pudełeczko, którego jeszcze do tej pory nigdy nie widział. Zaczął się wspinać na palce, żeby je dosięgnąć ze stołu. Wtedy nagle Agatka krzyknęła:
– Jacku! Nie! Zapomniałeś, że rodzice prosili, żebyśmy niczego nie ruszali. Powiedzieli, że zaraz wrócą. Pamiętasz?!
– Oj pamiętam, pamiętam. Ale przecież chyba nic się nie stanie jak sobie to pudełeczko tylko obejrzymy! – odpowiedział Jacek.
– Jacku, ja jednak wolałabym żebyś tego małego czegoś nie ruszał! – powiedziała poważnie Agatka.
– No dobrze, już odkładam – odpowiedział Jacek i niechętnie odłożył pudełko z zapałkami na miejsce.
– Lepiej chodźmy do naszego pokoju pobawić się – zaproponowała Agatka.
Tak też zrobili. Dzieci budowały z klocków, gdy nagle zauważyły za oknem jakiś dziwny dym. Podeszły bliżej i okazało się, że w sąsiednim bloku wybuchł pożar.
– Jejku, Jacku trzeba coś zrobić – krzyknęła Agatka – Już wiem! – dodała po chwili namysłu. Pamiętasz , ostatnio na zajęciach w przedszkolu nasza pani mówiła, co należy zrobić w takiej sytuacji?
– Tak pamiętam! – odpowiedział Jacek. Trzeba zadzwonić po straż pożarną.
Tak też zrobili. Agatka szybko przyniosła telefon, wykręciła numer i udzieliła odpowiedzi pani, którą słyszała w słuchawce. Pani prosiła o wyjaśnienie, co się stało, o podanie dokładnego adresu i telefonu spod, którego dzwoniła Agatka. Straż pożarna przyjechała bardzo szybko i opanowała sytuację. Kiedy rodzice wrócili do domu, dzieci opowiedziały im całą historię, a oni stwierdzili, że są bardzo dumni z takich dzieci, bo dzięki Jackowi i Agatce udało się szybko ugasić pożar. Co najważniejsze nikomu nic się nie stało.”

Pytania do opowiadania :

Co mogłoby się wydarzyć, gdyby Jacek nie posłuchał Agatki?
Czy pamiętacie co Agatka mówiła Jackowi?
Jak waszym zdaniem mogła się ta historia zakończyć, gdyby w porę nie przyjechała straż pożarna?
Jaki jest numer do straży pożarnej, jakie jeszcze znasz inne numery alarmowe?

Ortofoniczny kalendarz adwentowy

16.12 – Mikołaj coraz bliżej

Naśladujemy głosy:

  • świętego Mikołaja – niski ho ho ho
  • krasnoludka psotnika – wysoki hi hi hi
  • renifera- średni ha ha ha

Ortofoniczny kalendarz adwentowy

15.12 – Zmarznięte dzieci

Naśladujemy:

  • zmarznięte dziecko – brrrrr (wibracja warg i pocieranie rękami po ramionach)
  • zmarznięte dłonie – pocieramy dłonie o siebie i dmuchamy
  • rozgrzewamy dłonie – chuchamy w dłonie
  • rozgrzewamy ciało – biegniemy w miejscu, aby się rozgrzać

Propozycja na dziś 🙂 (środa)

Posłuchajcie wiersza 🙂

,,Cztery żywioły”
Olga Adamowicz
Cztery żywioły na świecie mamy
i już za chwilkę wszystkie je poznamy.
Żyć bez nich się nie da, bywają zakazem
są nam bardzo potrzebne i niebezpieczne zarazem.
Woda – to dla człowieka latem ochłoda
i do kąpieli i też do picia.
Potrzebna także do codziennego życia.
Lecz w nadmiernych ilościach woda groźna bywa.
W czasie powodzi cały dorobek ludzki porywa.
A gdy znów susza i wody potrzeba.
Ludzie czekają na kropelki z nieba.
Ogień – jest potrzebny kiedy mróz i zima.
Ogień jest cieplejsze bardziej niż pierzyna.
Mimo tego iż ogień dużo ciepła nam daje.
Chwila nieuwagi i pożar powstaje.
Z ogniem należy ostrożnie się obchodzić!
Bez zgody rodzica do niego nie podchodzić.
Ziemia – po której stąpają nasze nogi.7
Nie potrzebuje pięknej podłogi.
Wszytko co na niej żyje i co się znajduje.
Ludzkie serca niezmiernie raduje
i kiedy ludzie się tego nie spodziewają.
Trzęsienia ziemi się pojawiają.
Powietrze – którym na co dzień oddychamy.
Wpuszczamy go do domu gdy okna otwieramy.
W powietrzu różne zapachy wyczuwamy.
Gdyż zmysł węchu wszyscy posiadamy.
Lecz paląc w piecach powietrze zanieczyszczamy
przez co chorujemy, gorzej się czujemy.
Powodując smog wiecie co nas czeka?
Zatruwamy zdrowie i życie człowieka!
Największa na świecie powstaje zagłada
gdy nadchodzą tajfuny, potężne tornada.
To ogromna kolumna powietrza wirująca
różne rozmiary osiągająca.
Zatem od dziś żywioły już znamy
i wszyscy je wymienić zdołamy!

Pytania do tekstu:
1. Jakie żywioły zostały wymienione w wiersz?
2. Do czego potrzebny jest: ogień, powietrze, woda i ziemia?
3. Jakie zagrożenia spowodowane są przez poszczególne żywioły?

Eksperyment z ogniem:

Materiały: podstawka, szklanka, świeczka, woda zabarwiona sokiem,  aby było lepiej widać, zapałka.

Przebieg:
Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda z sokiem, następnie
przykrywamy ją szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda częściowo została wessana ze spodka do szklanki.

Wniosek: Płomień świecy pali się dzięki tlenowi,  gdy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień
zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. Dzięki temu powstanie miejsce dla wody, która zostanie wessana do szklanki.

Opowiedz historyjkę obrazkową 🙂

„Wietrzna zabawa”. Potrzebna będzie muzyka i kartka (może być gazeta). Dzieci otrzymują kartkę, którą trzymają obiema dłońmi. Poruszają się swobodnie w rytm muzyki, machając przed sobą kartkami. Podczas pauzy w muzyce, dzieci podbiegają do osoby dorosłej i machają kartką przed mamą lub tatą, robiąc w ten sposób lekki wietrzyk.

Praca Plastyczna 🙂

Zabawa plastyczna „Cztery żywioły”. Potrzebne nam będą: dwa duże talerze jednorazowe, farby, nożyczki, ołówek, linijka, etykiety z napisami, pinezka, kawałek korka.
Jeden z talerzy dzielimy na 4 części za pomocą ołówka i linijki. W drugim talerzu wycinamy otwór o wielkości trochę mniejszej niż ćwiartka talerzyka. Po przeciwnej stronie odcinamy fragment brzegu.
Talerzyk podzielony na cztery części malujemy farbami w kolorach żywiołów: zielony, czerwony, niebieski i brązowy. Etykiety z nazwami przyklejamy po przeciwnej stronie do koloru.
Po wyschnięciu farby na ten talerzyk nakładamy talerzyk z otworem i przekłuwamy oba talerze na środku pinezką. Z drugiej strony nabijamy na wystającą pinezkę korek. Kiedy będziemy przekręcać talerzyk będzie ukazywać nam się kolor żywiołu z jednej strony i jego nazwa z drugiej.

Propozycje na dziś 🙂

Woda- tworzenie siatki pojęć: na kartce rysujemy co nam się kojarzy z wodą:)
pytania pomocnicze:
1. Czym jest woda?
2. Gdzie w przyrodzie występuje woda?
3. Gdzie w domu występuje woda?
4. Jaka jest woda?
5. Czy woda jest bezpieczna dla człowieka?
6. Do czego człowiek używa wody?

Karty pracy (książka niebieska) strony 56-57

Woda wokół nas – rozwiązywanie zagadek 🙂

Służy do mycia, służy do picia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia. (woda)

Mieszkam wysoko na niebie,
ale na Ziemi, tam w dole,
gdy tylko mnie zobaczą chwytają za parasole. (chmura)

Zimny, biały z nieba leci, bardzo go lubicie dzieci.
A gdy słońce mocniej grzeje, to się woda z niego leje. (śnieg)

Cieszy się gleba, gdy on spada z nieba. (deszcz)

Ma na dnie piasek albo kamienie.
Do morza spieszy wciąż niestrudzenie. (rzeka)

Wprawdzie woda – lecz nie woda. Przypnij łyżwy, rękę podaj!
Po tej wodzie – lecz nie wodzie, będziemy się ślizgać co dzień. (lód)

Rankiem srebrzy się na łące. Potem wysuszy ją słońce. (rosa)

Zobaczcie filmik przedstawiające : Co pływa, co tonie:) Później możecie sami sprawdzić wrzucając różne przedmioty do miski z wodą 🙂

Badamy wodę – obserwacja wody, określanie jej koloru, smaku, zapachu.

Doświadczenie 2 – „Magiczne jajko”

Przygotowujemy dwie miski – w jednej znajduje się woda słodka, w drugiej słona. Ostrożnie umieszczamy jajko w misce ze słodką wodą i obserwujemy, co się dzieje (jajko tonie), to samo powtarzamy z wodą słoną, w której jajko pływa.

Wyjaśnienie: Woda słona np. w morzu lub oceanie ma większy ciężar niż woda słodka np. w rzece lub jeziorze. W słonej wodzie wszystko pływa lepiej.

Ortofoniczny kalendarz adwentowy

14.12. – Sen misia

Zabawa w misia, który układa się do snu zimowego:

  • misie przeciągają się i trzykrotnie ziewają
  • misie kładą się na dywanie i spokojnie oddychają (wdech powietrza nosem, wydech ustami)
  • misie chrapią
  • misie sapią przez sen (wdech powietrza nosem, wydech nosem)
  • misie z zamkniętymi oczami spokojnie oddychają (wdech powietrza nosem, wydech ustami)

Ortofoniczny kalendarz adwentowy

13.12. – Zimowe sporty

Powtórzcie dźwięki, które towarzyszą uprawianiu sportów zimowych:

  • skoki narciarskie szszszszsz
  • biegi narciarskie sz sz sz sz sz
  • łyżwiarstwo figurowe sssssssss
  • łyżwiarstwo szybkie sss sss sss sss
  • saneczkarstwo uuuuuuu

Kochane przedszkolaki:)

1.Obejrzyjcie obrazek o zastanówcie się, które dziecko reprezentuje dany żywioł (ogień, ziemia, powietrze, woda)
2. Wskażcie na obrazku elementy związane z wodą. Z czym jeszcze kojarzy wam się woda?
3. Wskażcie na obrazku elementy związane z ogniem. Z czym jeszcze kojarzy wam się ogień?
4. Wskażcie na obrazku elementy związane z ziemią. Z czym jeszcze kojarzy wam się ziemia?
5. Wskażcie na obrazku elementy związane z powietrzem. Z czym jeszcze kojarzy wam się powietrze ?

Wysłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Żywioły”
W pewien zimowy wieczór Pola bawiła się w swoim pokoju. Za oknem pada śnieg, a w domu było ciepło i przytulnie. Tata rozpalił w kominku. Iskierki ognia wesoło podskakiwały za szybą, jakby bawiły się w berka. W całym domu pachniało choinką i piernikami. Pola siedziała na łóżku i przymierzała sukienki swojej nowej lalce, którą dostała w prezencie świątecznym. W akwarium pływały kolorowe rybki, które co jakiś czas wystawiały pyszczki nad powierzchnię wody i pluskały cichutko. Pola spoglądała przez okno na padający śnieg. Jeden płatek, drugi płatek, trzeci płatek… Nagle dziewczynka poczuła się bardzo śpiąca, przytuliła lalkę i po chwili już spała. Miała bardzo dziwny sen…
Z kominka w salonie wyskoczył Ogień, w kapeluszu ozdobionym płomieniami w kolorach: żółtym, pomarańczowym i czerwonym. Ogień zaskwierczał, Wystrzelił w górę setki iskier i zawołał:
– To ja, król promieni! Kłaniajcie mi się, bo jestem najważniejszy na świecie. Gdyby zabrakło prądu, beze mnie nie było by światła, ciepła i pieczonych ziemniaczków!
Po tych słowach z akwarium wyskoczyła Woda, w sukience przypominającej wodospad. Kilka kropli spadło prosto na kapelusz Ognia i ugasiło jeden z płomieni, robiąc głośne pssst!
– To ja, królowa życia!- oznajmiła Woda.- Kłaniajcie mi się, bo jestem potrzebna ludziom, zwierzętom i roślinom. Gdyby nie ja, wszyscy zginęliby z pragnienia. I nikt nie mógłby wyprać skarpetek! A ty, Ogniu, jesteś niebezpieczny, możesz spowodować pożar- dodała.
– Phi! W każdej chwili mogę zmienić cię w parę wodną i wtedy odlecisz w powietrze!- odparł Ogień.
– Huhuhu!- Przez otwór w kominie wpadło zdyszane Powietrze.
– Czy o mnie mowa? To ja, król oddechu. Kłaniajcie mi się, bo beze mnie nikt nie mógłby oddychać. Wy możecie powodować pożary i powodzie, a ja dostarczam niezbędny do życia tlen. To ja jestem najważniejsza!- powiedziało Powietrze.
– Zejdźcie na ziemię! – odezwał się nagle czyjś głos.
Trzy żywioły rozejrzały się dookoła, ale nikogo nie zauważyły.
– To ja, królowa Ziemia. Kłaniajcie mi się, bo jestem domem dla wszystkiego, co żyje. Gdyby ne ja, ludzie i zwierzęta nie mieli by co jeść i gdzie mieszkać.
Powietrze wzięło głęboki oddech i powiedziało:
– Po co się kłócimy? Każde z nas jest żywiołem, ale nie musimy ze sobą walczyć. Wszyscy jesteśmy tak samo ważni. Gdyby zabrakło jednego z nas, wtedy nie byłoby życia. Tylko razem nasze działanie ma sens.
Żywioły się zamyśliły.
– Mogę wszystko spalić, ale wolę być tym, który ogrzewa- szepnął Ogień.
– Mogę wszystko zatopić, ale wolę być tą, która gasi pragnienie- dodała Woda.
– Mogę sprowadzić huragan, ale wolę być dostarczycielem tlenu- powiedziało Powietrze.
– Widzicie tę małą, śpiącą dziewczynkę?- zapytała Ziemia.- Jestem jej domem. Dbajmy o niego wspólnie. Zgoda?
– Zgoda!- odpowiedziały żywioły.- A teraz wracajmy do swoich zadań, zanim dziewczynka się obudzi…

Pytania na temat opowiadania:
1. Co słyszała i widziała Pola przed zaśnięciem? Co mogła czuć?
2. Co się przyśniło Poli?
3. Co mówił ogień?
4. Co mówiła woda?
5. Co mówiło powietrze?
6. Co mówiła ziemia?
7. Czy można powiedzieć, że któryś z żywiołów jest najważniejszy ?

Posłuchajcie piosenki 🙂

Karta pracy, cz. 2, s. 54-55 (książka niebieska)
– Zadanie 1. Nazwij przedmioty, które widzisz na obrazkach. Na którym z nich brakuje ognia? Dorysuj płomienie i powiedz, dlaczego je narysowałeś.
– Zadanie 2. Pokoloruj rysunek zgodnie z kodem.
– Zadanie 3. Narysuj w pętlach kamienie tak, aby w każdej następnej pętli było o jeden kamień więcej niż w poprzedniej. Ile kamieni jest w ostatniej pętli?
– Zadanie 4. Popatrz na zdjęcie. Powiedz, jak ludzie wykorzystują siłę wiatru. Pokoloruj dwie ramki z przedmiotami, które do działania potrzebują większej siły wiatru niż pozostałe przedmioty.

Karta pracy (Książka biała Supersmyk) s.44

Kochane Przedszkolaki:)
Przygotowałam dla was zimową piosenkę 🙂 posłuchajcie …

Dzisiaj mamy sportowy piątek 🙂

Zagadki słowne autorstwa Wiesławy Żaby- Żabińskiej

Biały brzuszek, głowa biała,
Biała postać doskonała.
On nie biega, tylko stoi,
Nawet mrozu się nie boi. (bałwan)

Leci z góry, niby piórka białe,
jak pierzynka otula drzewa- duże- małe,
lecz gdy mrozu już nie ma,
szybko w wodę się zamienia. (śnieg)

Co to jest, na pewno wiesz.
Chętnie jadą na dół,
ale na górę musisz
ciągnąć je za sznurek. (sanki)

Co to za deski? Choć są bez kół,
to jeżdżą szybko z góry na dół. (narty)

Karty pracy z Zeszytu Supermyka 🙂 (biała książeczka)

Praca plastyczna. Zimowy krajobraz. Do wykonania pracy plastycznej potrzebujemy : niebieską kartkę A4, nożyczki, klej, watę, kolorowy papier i trochę kreatywności 😀 ( Możemy również użyć innych materiałów nam dostępnych)
Przykładowy obrazek poniżej 🙂

Drogie Przedszkolaki 🙂 (Czwartek)
Dzisiejszy dzień zaczniemy od wysłuchania opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Pani Zima”
Pola dostała od Świętego Mikołaja nowe sanki. Jaki wspaniały prezent! Od razu zaplanowała wycieczkę w góry, na którą umówiła się ze swoimi przyjaciółmi Supersmykami. Wprawdzie Fifi woli lato i pływanie w morzu, ale Mela obiecała u, że wspólnie ulepią bałwana w słomkowym kapeluszu i okularach przeciwsłonecznych. Na miejscu przyjaciele powitali Polę radosnymi okrzykami Każdy miał na sobie wygodne sportowe ubranie, czapkę i rękawiczki.
– Zobaczcie, jaki piękny szron na drzewach!- zachwycił się Olo.
Rzeczywiście, dookoła było widać sosny pokryte śniegową pierzynką.
– Brrrr! Zimno! Za chwilę będziemy mieć nosy czerwone jak u reniferów- zażartował Fifi.
Wszyscy mieli pomysły na dobrą zabawę. Mela i Fifi planowali ulepić bałwana, a potem chcieli pozjeżdżać na nartach. Olo przywiózł ze sobą łyżwy i próbował stawiać pierwsze kroki na lodzie.
– Jak poćwiczysz, to jutro zostaniesz mistrzem piruetów- pocieszał go Fifi.
Pola postanowiła wypróbować nowe sanki i wciągnęła je na niewielką górkę. Usiadła na nich, ale zanim zdążyła chwycić za sznurek, sanki ruszyły w dół. Ziuuu!
– Pola, trzymaj się !- krzyknęli przyjaciele, ale ona już tego nie usłyszała.
Pędziła na sankach po zboczu górki, szybko jak wiatr. Na buzi czuła zimne płatki śniegu, które wirowały wokół niej i przyklejały się do policzków. Przed sobą widziała inne Supersmyki na nartach, ale nie mogła zachamować, więc tylko wołała na cały głos:
– Jaaaadę!
Dzięki temu wszyscy zdążyli odskoczyć na boki. Mela jednak straciła równowagę i przewróciła się, a jej narta utknęła pionowo w śniegu. Przypominała sterczący maszt żaglówki. Rozpędzona Pola minęła zagajnik i lodowisko, gdzie kątem oka zdążyła zauważyć trenującego Ola. Tak mocno trzymała się sanek, że zaczęły boleć ją palce. ,,Ojej, niech ta jazda się skończy”- pomyślała. Nagle w oddali zobaczyła stojącego na drodze bałwana. Był wyjątkowo duży, miał nos zrobiony z marchewki, a na głowie wełnianą czapkę z pomponem. Pola z całych sił próbowała skręcić, ale sanki robiły co chciały.
– Z drogi, bałwanku!- krzyknęła, ale bałwan, jak bałwan, niczego nie zrozumiał.
Dziewczynka zamknęła oczy i poczuła, jak to sanki wbijają się prosto w śniegowy brzuch bałwanka. Bęc! Trach! Bum!
Kiedy Pola otworzyła oczy, z radością stwierdziła, że nie pędzi już przed siebie, a sanki spokojnie leżą obok niej. Niestety, bałwan rozsypał się na trzy części, a tuż przy nim osobno leżał jego marchewkowy nos. Nad dziewczynką pochyliła się kobieta w sportowym stroju. Końcówki jej włosów były pokryte szronem i wyglądały jak zimowe gałązki sosny. Miała niezwykłe oczy, tak niebieskie jak niebo w słoneczny dzień.
– Nauczę cię jeździć bezpiecznie- powiedziała.- Proszę, załóż ochraniacze i kask.
Okazało się, że Pola trafiła na niezwykłą instruktorkę sportów zimowych, która nauczyła ją bezpiecznego startu z góry, wyjaśniła, jak należy skręcać, przyśpieszać, zwalniać i hamować. To była wspaniała lekcja!. Pola poznała technikę jazdy i wreszcie poczuła, że panuje nad sankami. W czasie ponownego zjazdu sprytnie wymijała inne Supersmyki zjeżdżające na nartach, a nawet pomachała do Ola, który wykonywał zgrabny piruet na łyżwach.
Pola koniecznie chciała podziękować instruktorce za udzieloną lekcję, ale nigdzie nie mogła jej znaleźć. Zauważyła jednak tajemniczą kobietę w sukni utkanej ze śnieżynek. Gdy ta podeszła bliżej, Pola rozpoznała oczy niebieskie jak niebo. A więc tak! To Pani Zima okazała się najlepszą nauczycielką jazdy na sankach. Łagodnie uśmiechnęła się do zdumionej Poli i odleciała z wiatrem do swojego Lodowego Zamku.

Pytania do opowiadania:
1. Jaki prezent dostała Pola od Świętego Mikołaja?
2. Kiedy Pola wypróbowała nowe sanki?
3. Czy jej zabawa była bezpieczna? Dlaczego?
4. Kto nauczył Polę bezpiecznej zabawy zimą?
5. Jakie sporty zimowe są wymienione w opowiadaniu?
6. O czym trzeba pamiętać przed rozpoczęciem zimowych zabaw?
7. Jak oceniasz zachowanie Poli?
8. Jak mogłaby się zakończyć ta historia, gdyby Pola nie zatrzymała się na bałwanie lepionym przez dzieci?

Obejrzyjcie filmik przedstawiający sporty zimowe:)

Karta pracy, cz.2, s. 34-35

  1. Nazwij sporty zimowe przedstawione na obrazku.
    2. Jakie znasz zasady bezpieczeństwa zimowej zabawy?
    3. Powiedz, czy wszyscy na obrazku bawią się bezpiecznie?
    4. Połącz w pary rodzeństwa, wiedząc, że mają zawsze czapki w takim samym kolorze.

    Karta pracy, cz. 2, s. 41
    Obejrzyj obrazki. Odszukaj na nich pięć błędnych zachowań. Czy potrafisz je znaleźć? Czy potrafisz znaleźć na obrazkach ukryte litery i cyfry? Otocz je pętlami w twoim ulubionym kolorze 🙂

Mikołajki 😀

Urodziny Norberta 🙂

Konkurs plastyczny „Pocztówka z Polski”

Gratulujemy wspaniale wykonanych prac. Jesteście kreatywnymi przedszkolakami.

Warsztaty chemiczne

Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka – 20 listopada

Wycieczka do Fabryki Bombek ,,Fogiel”

Konkurs plastyczny „Pocztówka z Polski”

Teatrzyk ekologiczny „Królewna Śmieszka i Ekoludki”.